loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 186
يکشنبه 7 دی 1399 زمان : 16:00

به جرات میتوان گفت که اکو کمپ تحولی بزرگ و قابل احترام در صنعت گردشگری است. امروزه حفاظت از محیط زیست یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم جهان است. کتاب‌ها، فیلم‌های مستند، مقاله‌ها و سمینارهای مختلفی در سراسر دنیا برای افزایش آگاهی مردم درباره مسایل زیست محیطی بوجود آمده است. آشکارترین و ساده‌ترین توضیح برای این سوال که اکو کمپ چیست؟ این است که اکو کمپ‌ها اقامتگاه‌های سنتی و پرطرفدار میان مسافران هستند.

اکو کمپ در واقع حضور در طبیعت به زیباترین شکل ممکن است. ساخت اقامتگاه‌هایی محبوب که کمترین آسیب را به طبیعت و منطقه بومی وارد میکند. برپایی اکو کمپ با استفاده از مصالح بومی کمترین میزان دی‌اکسید کربن را تولید میکند. اکو کمپ بافت سنتی منطقه و طبیعت را از بین نمی‌برد، پوشش گیاهی و جانوری حفظ می‌گردد و پسماندها مدیریت و تفکیک شده و در طبیعت رها نمی‌شوند. در واقع با ساخت اکو کمپ‌ها کمترین آسیب چه از لحاظ زیست محیطی و چه از لحاظ آداب و رسوم و سنت متوجه منطقه می‌شود. هدف اصلی از برپایی اکو کمپ احترام به طبیعت است.

مسافران و طبیعت‌گردانی که در اکو کمپ‌ها اقامت دارند بیشترین لذت را از سفر خود می‌برند. تجربه شب مانی در محلی بکر به دور از هیاهوی شهری، لذت آشنایی با زندگی پیشینیان، چشیدن غذاها و تجربه پخت نان‌های محلی، تجربه شنیدن موسیقی و دیدن رقص‌های محلی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم بومیان و… شاید اینها کمترین دلایل برای حضور در اکو کمپ‌ها باشند. پس میتوان گفت اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و از تاریخ لذت می‎برید اقامت در اکو کمپ‌ها می‌تواند تجربه‌ایی شگفت‌انگیز برای شما باشد.

اکوکمپ های به چه اشکالی هستند؟

همانطور که اشاره کردیم، اکوکمپ ها نوع ویژه ای از اقامتگاه های بومی و سنتی محسوب می شود. علاوه بر بومی بودن و پیروی از قوانین طبیعت، اکوکمپ ها در منطقه ای خاص و بکر با چشم اندازهایی فوق العاده قرار گرفته اند.

به طور خلاصه می توانیم بگوییم اکوکمپ ها به شکل های گوناگونی نظیر اقامتگاه های بوم گردی، خانه های سنتی و بومی، خانه های گنبدی، کلبه های چوبی و ... ، چادرهای عشایری، خیمه یا اتاقک هایی ساده با تزئینات ویژه هستند. میتوانید برای سفر به اعماق بکر طبیعت، با رزرو و اجاره کلبه ، زیبایی های سفر خود را دوچندان کنید. تزئینات و طراحی پیاده شده در انواع اکوکمپ ها با رعایت احترام به طبیعت و همچنین استفاده از فرهنگ و آداب و رسوم مردمان منطقه ای است که اکوکمپ در آن قرار دارد. علت اصلی رعایت آداب و رسوم های محلی علاوه بر جذب هرچه بیشتر توریست ها و مسافران، این است که بسیاری از اکوکمپ ها در مناطق مختلف توسط بومیان همان مناطق اداره می شود.

یک اکوکمپ خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قرارگیری در طبیعت و مکانی بکر و جذاب

اکوکمپ ها به شکل خانه های بومی، سوئیت های مختلف، خیمه ها و چادرهای سنتی هستند.

اکوکمپ های هر منطقه معمولا توسط اهالی و بومیان همان منطقه اداره می شوند.

علاوه بر رعایت آداب و رسوم در طراحی اکوکمپ ها، از میهمانان نیز مطابق با آیین و رسوم بومی همان منطقه پذیرایی می شود!

اکوکمپ‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی میشوند که میزان تولید دی‌اکسیدکربن را به حداقل برسانند.

اکوکمپ‌ها معمولاً از مواد بومی منطقه ساخته می‌شوند.

اکوکمپ‌ها معمولاً از انرژی سبز برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بهره‌مند می‌گردند، که در این میان، انرژی خورشیدی از پرکاربردترین آن‌هاست.

اکوکمپ‌ها به طور کامل پسماندهای خود را مدیریت می‌کنند.

اکوکمپ‌ها در حفاظت از طبیعت ، پوشش‌های گیاهی و گونه‌های جانوری مشارکت فعال و مؤثر دارند.

تاریخچه اکوکمپ در ایران

ایجاد نخستین اکوکمپ ها در ایران، تقریبا به یک دهه قبل باز می گردد. زمانی که اکوکمپ ها هنوز به اندازه امروز معروف و محبوب نبودند. جالب است بدانید، نخستین اکوکمپ های ایران، اکثرا در اطراف شهر اصفهان تشکیل شدند.

بعد ها باتوجه به رونق و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از اکوکمپ ها ایران، این پدیده تبدیل به یکی از پرطرفدارترین حوزه های گردشگری ایران در زمینه اقامت های بوم گردی شد.

از مهم ترین مزیت ها و ویژگی های اکوکمپ ها این است که در سال های اخیر باتوجه به افزایش درخواست ها برای استفاده از این خدمت اقامتی و بوم گردی، در حال حاضر اکثر اکوکمپ ها ایران، به صورت رسمی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی می باشند. به همین خاطر می توانید به راحتی اکوکمپ مورد علاقه تان را در هر نقطه از ایران از طریق سایت چتراتا انتخاب و رزرو کنید. می‌توانید قبل از سفر با رزرو و اجاره اقامتگاه بوم گردی خود، از مسافرت خود لذت ببرید.

می دانید که ایران جز 5 کشوری است که بیشترین تنوع طبیعی را دارد؟؟ موقعیت جغرافیایی ویژه و 4 فصل بودن ایران، در کنار وجود انواع پوشش های گیاهی سبب ایجاد این جایگاه ویژه برای ایران شده است. حال، در کنار این تنوع گسترده طبیعی، وجود فرهنگ ها، اقوام و سنت ها متفاوت، ایران را تبدیل به گزینه ای شگفت انگیز برای ایجاد انواع اکوکمپ ها با ویژگی ها و قابلیت های گوناگون کرده است. از اکوکمپ های کویری گرفته و تا اکوکمپ های کوهستانی، همگی در ایران قابل دسترسی می باشند.

معرفی بهترین اکوکمپ های ایران

اکو کمپ شهداد: ستاره لوت

در میانه‌ کویر لوت، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا قدعلم کرده‌اند که حتی لوکس‌ترین آسمان خراش‌های امروزی در برابر عظمت این شهر سرتعظیم فرود می‌آورند؛ این پدیده‌‌ منحصر به فرد که در اثر فرسایش باد و آب در حدودبیست هزار سال قبل ایجاد شده‌، کلوت‌های شهداد نامیده می‌شود.این کلوت‌ها در کنار منظره‌ی گندم بریان، مخروط آتشفشانی کواترنر، پهنه‌های شنی مواج و بزرگترین نبکاهای جهان که از جذاب‌ترین نقاط در دشتلوت کرمان محسوب می‌شوند، دلایلی محکم برای احداث اکو کمپکویر لوت بود.اکو کمپ کویر لوت، در ۱۲۰ کیلومتری شهر کرمان و ۳۴ کیلومتری کلوت‌های شهداد قرار دارد. پس از ۱۵کیلومتر رانندگی در جاده شهداد-نهبدان، وارد جاده‌ای آسفالت شده که به اکو کمپ شهداد منتهی می‌شود، می‌رسیم. در ابتدای ورود بانخلستانی زیبا که با اندکی دخل و تصرف انسانی، تعدادی سازه‌ چادری در دل خود جایداده ‌است، مواجه می‌‌شویم. پس از پذیرش در یکی از این چادرها، برای رفع خستگی به سمت اقامتگاه خود حرکت می‌کنیم و در طی مسیر با سازه‌هایی جذاب که همان اقامتگاه‌هاست،روبرو می‌شویم. این سازه‌ها از سقفی شیب‌دار، که توسط ستون‌هایی چوبی مهار می‌شوند،یک چادر، که دیوارهای سازه را تشکیل می‌دهد، ساخته شده‌اند. هرچه قدر که این سازه‌ها از بیرون شبیه به یک بنای سنتی به نظر می‌رسند، از نظر دکوراسیون داخلی با طراحی لوکس خود، ما را شگفت زده خواهند کرد. درون هر چادر، تخت‌هایی چوبی، آشپزخانه‌ای مجهز و یک سرویس بهداشتی طراحی شده است که تمام نیازهای گردشگران را در طی سفرمرتفع می‌سازد.

اکو کمپ مشکین شهر (ملک سویی)

در دامنه سرسبز سبلان در مجاورت ۸۰۰ متری آبشار گورگور و آبگرم ملک سویی که از معروفترین جاذبه های شهرستان می باشد که در حال حاضر فاز اول کمپ عشایری دورنا مشتمل بر: سوئیت های اقامتی، رستوران و چایخانه سنتی، امکانات اقامت در آلاچیق عشایری، اسب سواری، دوچرخه سواری و اجرای موسیقی زندۀ عاشقلر به بهره برداری رسیده است. اگر به اکوکمپ مشکین شهر سفر کردید؛ می توانید از پل معلق مشکین‌شهر که طویل ترین پل معلق خاورمیانه است، دیدن کنید. بازدید از این پل بخاطر ارتفاع آن از سطح زمین و برخی ویژگی های دیگر بسیار پر طرفدار است.

اکوکمپ مشکین شهر در شهرستان مشکین شهرِ استان اردبیل واقع شده که پس از ورود به مشکین شهر اگر ۱۸ کیلومتر به سمت ییلاق ملک سویی حرکت کنید به اکو کمپ مشکین شهر (ملک سویی ) میرسید.

اکو کمپ کویری متین آباد

اکو کمپ کویری متین آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان قرار گرفته است. این اقامتگاه در ابتدای رمل های شنی بزرگ کویر “پشت ریگ” در جنوب دریاچه نمک “مسیله” و در نزدیکی قلعه “کرشاهی” احداث شده است. این منطقه گردشگری، نخستین اکو کمپ ایران است که با هدف توسعه گردشگری پایدار و حفاظت از زیست بوم منطقه ساخته شده است. برادران “اشرف واقفی” که اصالتا از اهالی نطنز هستند، در سال ۱۳۸۵ به فکر ساخت این اکو کمپ افتادند تا مسافران کویر افسونگر، شبی را در این منطقه به صبح برسانند. در اکو کمپ کویری متین آباد ابتدا فقط اقامت در چادرهای بومی صورت می گرفت. با افزایش شمار گردشگران ورودی به این منطقه، کاروانسرایی به سبک قدیمی و چند کومه گلی هم به این مجموعه اضافه شدند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، سازمان ملل (UN DESA) این اکو کمپ را به عنوان یکی از ۱۸ سایت گردشگری مطرح جهان که در زمینه های اکوتورستی فعالیت می کنند، انتخاب کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار به این مکان تعلق گرفت. متین آباد کمپ مجهزیست که در آن هرچه نیاز داشته باشید، فراهم است. این کمپ در همسایگی کویر مرکزی کشور قرار دارد. به همین دلیل با اقامت در آن، می توانید به گشت و گذار کویری بپردازید. تماشای رمل های بزرگ منطقه، تماشای طلوع و غروب خورشید از بلندای آن ها، دیدن آسمان پر ستاره کویر و شتر سواری، خاطرات خوشی را در این مکان برایتان رقم خواهد زد. چادرها و کومه های سنتی این اکو کمپ، حمام و سرویس های جداگانه ندارند و مسافرانی که کومه و چادر را برای اقامت انتخاب می کنند، باید از توالت ها و حمام های تمیز و مجهز عمومی این مکان استفاده کنند.

اکو کمپ عشایری دورنا

در دامنه سرسبز سبلان و منطقه ییلاقی و نمونه گردشگری ملک سویی در فضایی به مساحت ۵ هکتار و با ترکیب معماری سنتی آمیخته با مدرنیته با استفاده از مصالح بومی و سنگی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ترکان آذری و عشایر شاهسون به گونه ای ساخته شده است که کمترین آسیب را به محیط زیست و تنوع زیستی منطقه وارد آید. وجود امکانات اقامت و استراحت متنوع به گردشگران این امکان را خواهد داد تا بنا به سلیقه و شرایط سنتی محل استراحت خود را تعیین نمایند. برخلاف اکو کمپ‌های کویری، که بیشتر در فصول سرد سال طرفدار دارند، در اکو کمپ عشایری دورنا، فصل زمستان با ورزش‌های زمستانی و منظره‌ کوه‌های پوشیده از برف و فصل تابستان با هوای خنک و جاذبه‌های منحصر به فرد، خیل عظیم گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

اکوکمپ دیلمان

این اکو کمپ در شهرستان سیاهکل در شرق گیلان با موقعیت جلگه ای در فاصله 15کیلومتری لاهیجان واقع شده است.طرح اکوکمپ بوم گردی در منطقه گردشگری دیلمان، در روستای تالش، واقع در استان گیلان به عنوان مهمترین کمپ گردشگری کشور در منطقه ای بکر و در ارتفاعات 1800 متری افتتاح شده است و تا اواسط پاییز برپا خواهد بود.

منبع : مجله چتراتا

به جرات میتوان گفت که اکو کمپ تحولی بزرگ و قابل احترام در صنعت گردشگری است. امروزه حفاظت از محیط زیست یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم جهان است. کتاب‌ها، فیلم‌های مستند، مقاله‌ها و سمینارهای مختلفی در سراسر دنیا برای افزایش آگاهی مردم درباره مسایل زیست محیطی بوجود آمده است. آشکارترین و ساده‌ترین توضیح برای این سوال که اکو کمپ چیست؟ این است که اکو کمپ‌ها اقامتگاه‌های سنتی و پرطرفدار میان مسافران هستند.

اکو کمپ در واقع حضور در طبیعت به زیباترین شکل ممکن است. ساخت اقامتگاه‌هایی محبوب که کمترین آسیب را به طبیعت و منطقه بومی وارد میکند. برپایی اکو کمپ با استفاده از مصالح بومی کمترین میزان دی‌اکسید کربن را تولید میکند. اکو کمپ بافت سنتی منطقه و طبیعت را از بین نمی‌برد، پوشش گیاهی و جانوری حفظ می‌گردد و پسماندها مدیریت و تفکیک شده و در طبیعت رها نمی‌شوند. در واقع با ساخت اکو کمپ‌ها کمترین آسیب چه از لحاظ زیست محیطی و چه از لحاظ آداب و رسوم و سنت متوجه منطقه می‌شود. هدف اصلی از برپایی اکو کمپ احترام به طبیعت است.

مسافران و طبیعت‌گردانی که در اکو کمپ‌ها اقامت دارند بیشترین لذت را از سفر خود می‌برند. تجربه شب مانی در محلی بکر به دور از هیاهوی شهری، لذت آشنایی با زندگی پیشینیان، چشیدن غذاها و تجربه پخت نان‌های محلی، تجربه شنیدن موسیقی و دیدن رقص‌های محلی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم بومیان و… شاید اینها کمترین دلایل برای حضور در اکو کمپ‌ها باشند. پس میتوان گفت اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و از تاریخ لذت می‎برید اقامت در اکو کمپ‌ها می‌تواند تجربه‌ایی شگفت‌انگیز برای شما باشد.

اکوکمپ های به چه اشکالی هستند؟

همانطور که اشاره کردیم، اکوکمپ ها نوع ویژه ای از اقامتگاه های بومی و سنتی محسوب می شود. علاوه بر بومی بودن و پیروی از قوانین طبیعت، اکوکمپ ها در منطقه ای خاص و بکر با چشم اندازهایی فوق العاده قرار گرفته اند.

به طور خلاصه می توانیم بگوییم اکوکمپ ها به شکل های گوناگونی نظیر اقامتگاه های بوم گردی، خانه های سنتی و بومی، خانه های گنبدی، کلبه های چوبی و ... ، چادرهای عشایری، خیمه یا اتاقک هایی ساده با تزئینات ویژه هستند. میتوانید برای سفر به اعماق بکر طبیعت، با رزرو و اجاره کلبه ، زیبایی های سفر خود را دوچندان کنید. تزئینات و طراحی پیاده شده در انواع اکوکمپ ها با رعایت احترام به طبیعت و همچنین استفاده از فرهنگ و آداب و رسوم مردمان منطقه ای است که اکوکمپ در آن قرار دارد. علت اصلی رعایت آداب و رسوم های محلی علاوه بر جذب هرچه بیشتر توریست ها و مسافران، این است که بسیاری از اکوکمپ ها در مناطق مختلف توسط بومیان همان مناطق اداره می شود.

یک اکوکمپ خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قرارگیری در طبیعت و مکانی بکر و جذاب

اکوکمپ ها به شکل خانه های بومی، سوئیت های مختلف، خیمه ها و چادرهای سنتی هستند.

اکوکمپ های هر منطقه معمولا توسط اهالی و بومیان همان منطقه اداره می شوند.

علاوه بر رعایت آداب و رسوم در طراحی اکوکمپ ها، از میهمانان نیز مطابق با آیین و رسوم بومی همان منطقه پذیرایی می شود!

اکوکمپ‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی میشوند که میزان تولید دی‌اکسیدکربن را به حداقل برسانند.

اکوکمپ‌ها معمولاً از مواد بومی منطقه ساخته می‌شوند.

اکوکمپ‌ها معمولاً از انرژی سبز برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بهره‌مند می‌گردند، که در این میان، انرژی خورشیدی از پرکاربردترین آن‌هاست.

اکوکمپ‌ها به طور کامل پسماندهای خود را مدیریت می‌کنند.

اکوکمپ‌ها در حفاظت از طبیعت ، پوشش‌های گیاهی و گونه‌های جانوری مشارکت فعال و مؤثر دارند.

تاریخچه اکوکمپ در ایران

ایجاد نخستین اکوکمپ ها در ایران، تقریبا به یک دهه قبل باز می گردد. زمانی که اکوکمپ ها هنوز به اندازه امروز معروف و محبوب نبودند. جالب است بدانید، نخستین اکوکمپ های ایران، اکثرا در اطراف شهر اصفهان تشکیل شدند.

بعد ها باتوجه به رونق و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از اکوکمپ ها ایران، این پدیده تبدیل به یکی از پرطرفدارترین حوزه های گردشگری ایران در زمینه اقامت های بوم گردی شد.

از مهم ترین مزیت ها و ویژگی های اکوکمپ ها این است که در سال های اخیر باتوجه به افزایش درخواست ها برای استفاده از این خدمت اقامتی و بوم گردی، در حال حاضر اکثر اکوکمپ ها ایران، به صورت رسمی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی می باشند. به همین خاطر می توانید به راحتی اکوکمپ مورد علاقه تان را در هر نقطه از ایران از طریق سایت چتراتا انتخاب و رزرو کنید. می‌توانید قبل از سفر با رزرو و اجاره اقامتگاه بوم گردی خود، از مسافرت خود لذت ببرید.

می دانید که ایران جز 5 کشوری است که بیشترین تنوع طبیعی را دارد؟؟ موقعیت جغرافیایی ویژه و 4 فصل بودن ایران، در کنار وجود انواع پوشش های گیاهی سبب ایجاد این جایگاه ویژه برای ایران شده است. حال، در کنار این تنوع گسترده طبیعی، وجود فرهنگ ها، اقوام و سنت ها متفاوت، ایران را تبدیل به گزینه ای شگفت انگیز برای ایجاد انواع اکوکمپ ها با ویژگی ها و قابلیت های گوناگون کرده است. از اکوکمپ های کویری گرفته و تا اکوکمپ های کوهستانی، همگی در ایران قابل دسترسی می باشند.

معرفی بهترین اکوکمپ های ایران

اکو کمپ شهداد: ستاره لوت

در میانه‌ کویر لوت، مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا قدعلم کرده‌اند که حتی لوکس‌ترین آسمان خراش‌های امروزی در برابر عظمت این شهر سرتعظیم فرود می‌آورند؛ این پدیده‌‌ منحصر به فرد که در اثر فرسایش باد و آب در حدودبیست هزار سال قبل ایجاد شده‌، کلوت‌های شهداد نامیده می‌شود.این کلوت‌ها در کنار منظره‌ی گندم بریان، مخروط آتشفشانی کواترنر، پهنه‌های شنی مواج و بزرگترین نبکاهای جهان که از جذاب‌ترین نقاط در دشتلوت کرمان محسوب می‌شوند، دلایلی محکم برای احداث اکو کمپکویر لوت بود.اکو کمپ کویر لوت، در ۱۲۰ کیلومتری شهر کرمان و ۳۴ کیلومتری کلوت‌های شهداد قرار دارد. پس از ۱۵کیلومتر رانندگی در جاده شهداد-نهبدان، وارد جاده‌ای آسفالت شده که به اکو کمپ شهداد منتهی می‌شود، می‌رسیم. در ابتدای ورود بانخلستانی زیبا که با اندکی دخل و تصرف انسانی، تعدادی سازه‌ چادری در دل خود جایداده ‌است، مواجه می‌‌شویم. پس از پذیرش در یکی از این چادرها، برای رفع خستگی به سمت اقامتگاه خود حرکت می‌کنیم و در طی مسیر با سازه‌هایی جذاب که همان اقامتگاه‌هاست،روبرو می‌شویم. این سازه‌ها از سقفی شیب‌دار، که توسط ستون‌هایی چوبی مهار می‌شوند،یک چادر، که دیوارهای سازه را تشکیل می‌دهد، ساخته شده‌اند. هرچه قدر که این سازه‌ها از بیرون شبیه به یک بنای سنتی به نظر می‌رسند، از نظر دکوراسیون داخلی با طراحی لوکس خود، ما را شگفت زده خواهند کرد. درون هر چادر، تخت‌هایی چوبی، آشپزخانه‌ای مجهز و یک سرویس بهداشتی طراحی شده است که تمام نیازهای گردشگران را در طی سفرمرتفع می‌سازد.

اکو کمپ مشکین شهر (ملک سویی)

در دامنه سرسبز سبلان در مجاورت ۸۰۰ متری آبشار گورگور و آبگرم ملک سویی که از معروفترین جاذبه های شهرستان می باشد که در حال حاضر فاز اول کمپ عشایری دورنا مشتمل بر: سوئیت های اقامتی، رستوران و چایخانه سنتی، امکانات اقامت در آلاچیق عشایری، اسب سواری، دوچرخه سواری و اجرای موسیقی زندۀ عاشقلر به بهره برداری رسیده است. اگر به اکوکمپ مشکین شهر سفر کردید؛ می توانید از پل معلق مشکین‌شهر که طویل ترین پل معلق خاورمیانه است، دیدن کنید. بازدید از این پل بخاطر ارتفاع آن از سطح زمین و برخی ویژگی های دیگر بسیار پر طرفدار است.

اکوکمپ مشکین شهر در شهرستان مشکین شهرِ استان اردبیل واقع شده که پس از ورود به مشکین شهر اگر ۱۸ کیلومتر به سمت ییلاق ملک سویی حرکت کنید به اکو کمپ مشکین شهر (ملک سویی ) میرسید.

اکو کمپ کویری متین آباد

اکو کمپ کویری متین آباد در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان قرار گرفته است. این اقامتگاه در ابتدای رمل های شنی بزرگ کویر “پشت ریگ” در جنوب دریاچه نمک “مسیله” و در نزدیکی قلعه “کرشاهی” احداث شده است. این منطقه گردشگری، نخستین اکو کمپ ایران است که با هدف توسعه گردشگری پایدار و حفاظت از زیست بوم منطقه ساخته شده است. برادران “اشرف واقفی” که اصالتا از اهالی نطنز هستند، در سال ۱۳۸۵ به فکر ساخت این اکو کمپ افتادند تا مسافران کویر افسونگر، شبی را در این منطقه به صبح برسانند. در اکو کمپ کویری متین آباد ابتدا فقط اقامت در چادرهای بومی صورت می گرفت. با افزایش شمار گردشگران ورودی به این منطقه، کاروانسرایی به سبک قدیمی و چند کومه گلی هم به این مجموعه اضافه شدند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، سازمان ملل (UN DESA) این اکو کمپ را به عنوان یکی از ۱۸ سایت گردشگری مطرح جهان که در زمینه های اکوتورستی فعالیت می کنند، انتخاب کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار به این مکان تعلق گرفت. متین آباد کمپ مجهزیست که در آن هرچه نیاز داشته باشید، فراهم است. این کمپ در همسایگی کویر مرکزی کشور قرار دارد. به همین دلیل با اقامت در آن، می توانید به گشت و گذار کویری بپردازید. تماشای رمل های بزرگ منطقه، تماشای طلوع و غروب خورشید از بلندای آن ها، دیدن آسمان پر ستاره کویر و شتر سواری، خاطرات خوشی را در این مکان برایتان رقم خواهد زد. چادرها و کومه های سنتی این اکو کمپ، حمام و سرویس های جداگانه ندارند و مسافرانی که کومه و چادر را برای اقامت انتخاب می کنند، باید از توالت ها و حمام های تمیز و مجهز عمومی این مکان استفاده کنند.

اکو کمپ عشایری دورنا

در دامنه سرسبز سبلان و منطقه ییلاقی و نمونه گردشگری ملک سویی در فضایی به مساحت ۵ هکتار و با ترکیب معماری سنتی آمیخته با مدرنیته با استفاده از مصالح بومی و سنگی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ترکان آذری و عشایر شاهسون به گونه ای ساخته شده است که کمترین آسیب را به محیط زیست و تنوع زیستی منطقه وارد آید. وجود امکانات اقامت و استراحت متنوع به گردشگران این امکان را خواهد داد تا بنا به سلیقه و شرایط سنتی محل استراحت خود را تعیین نمایند. برخلاف اکو کمپ‌های کویری، که بیشتر در فصول سرد سال طرفدار دارند، در اکو کمپ عشایری دورنا، فصل زمستان با ورزش‌های زمستانی و منظره‌ کوه‌های پوشیده از برف و فصل تابستان با هوای خنک و جاذبه‌های منحصر به فرد، خیل عظیم گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

اکوکمپ دیلمان

این اکو کمپ در شهرستان سیاهکل در شرق گیلان با موقعیت جلگه ای در فاصله 15کیلومتری لاهیجان واقع شده است.طرح اکوکمپ بوم گردی در منطقه گردشگری دیلمان، در روستای تالش، واقع در استان گیلان به عنوان مهمترین کمپ گردشگری کشور در منطقه ای بکر و در ارتفاعات 1800 متری افتتاح شده است و تا اواسط پاییز برپا خواهد بود.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 276
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 59
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 106
  • بازدید سال : 647
  • بازدید کلی : 31573
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی