loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 221
سه شنبه 9 دی 1399 زمان : 18:29

بهار که به روزهای آخرش نزدیک می‌شود و کم‌کم بوی تابستان به مشام می‌رسد، آب‌وهوای خوش مناطق کوهستانی، میل سفر به جاهای دیدنی همدان را در دل زنده می‌کند. در این بین، شهر همدان که بر دامنه‌ زیبای کوه الوند جاخوش کرده، یکی از همین مناطق کوهستانی پرطرفدار است. شهری سرسبز و خوش‌آب‌وهوا که قدمت تاریخی‌اش به جذابیت‌هایش اضافه کرده است. نمی‌شود انکار کرد که همدان یا همان هگمتانه، قلب تپنده تاریخ و تمدن ایران است. شهری کهن در غرب ایران که تاریخ دور و درازی را از سر گذرانده است. پس اگر شما هم دلتان هوای خنک و چشمتان جذابیت‌های طبیعی و تاریخی زیبا می‌خواهد، نشانی را درست آمده‌اید! قرار است در چتراتا با همدان و زیبایی‌هایش بیشتر آشنا شویم. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در همدان می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

گنج نامه همدان

آبشار گنجنامه همدان، که در فاصله ۵ کیلومتری از غرب شهر همدان واقع شده، در دامنه‌های کوه الوند قرار دارد یکی از معروف ترین جاهای دیدنی همدان در بین جاذبه های طبیعی همدان است. این آبشار بسیار زیبا که ارتفاع آن به حدود ۱۲ متر می‌رسد، جذابیت بالایی به مناطق اطراف خود داده است و همین باعث شده که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سرازیر شوند. از طرفی در هیچ کدام از فصل‌ها خشک نخواهد شد، همین باعث شده است که در فصل‌های مختلف بتوانید از این آبشار دیدن کنید و از زیبایی‌های آن بهره مند شوید. به عنوان مثال این آبشار در فصل زمستان این آبشار دچار یخبندان می‌شود و همین باعث شکل گرفتن قندیل‌های یخی بسیار زیبا منحصر به فردی می‌گردد که شاید نمیتوان نمونه‌های مشابه آن را در هیچ کجای کشور دید. یکی دیگر از جاذبه‌های این آبشار که باعث می‌شود گردشگران به این منطقه بیایند، وجود صخره های بلند و بسیار مناسب برای انجام ورزش صخره نوردی می‌باشد که ورزشکاران را به این منطقه می‌کشاند. در کنار تمامی این موارد یک پارک بزرگ در نزدیکی این آبشار احداث شده که بعد از دیدن آبشار می‌توانید به آن منطقه بروید، کمی استراحت کنید و از مناظر آن لذت ببرید.

در دهکده توریستی گنج نامه می‌توانید از سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه نیزدیدن کنید. تله‌کابین گنجنامه، پیست اسکی تاریک‌دره، تله‌سیژ و تله‌اسکی، ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه، پیاده‌روی روی پل معلق ۲۰۰ متری، تیرول یا پرواز فردی روی کابلی به طول ۵۲۰ متر و بسیاری تفریحات دیگر را نیز در این مجتمع تفریحی گردشگری تجربه کنید.

غار آکواریوم گنجنامه، یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان در مجموعه گنجنامه است که به عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۹۰ به دست مهندسان ایرانی و خارجی در دست احداث قرار گرفت. سعی شده است که این غار تا حد زیادی به شکل غار علیصدر همدان ساخته شود و گردشگران و مسافران که راهی همدان هستند بتوانند از آن دیدن کنند. جالب است بدانید که این مکان تفریحی دارای اولین آکواریوم دریاچه‌ای در کشور می‌باشد که پر از ماهی‌های زیبا و رنگارنگ رودخانه مالاوی در دریاچه موزامبیک و تانزانیا است اگر به دیدن آبزیان زیبا و مختلف علاقه داشته باشید این مکان می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد. غار آکواریوم گنجنامه که مساحتی در حدود هزار متر مربع دارد، دارای سه سالن اصلی و ۲۱ آکواریوم است که در آن ماهی‌هایی که در آب‌های شیرین قاره‌های مختلف زندگی می کنند را برای شما به نمایش گذاشته است و برای دیدن آن می توانید به همدان، قسمت شرقی میدان گنجنامه و دهکده توریستی گنج‌نامه بروید.

گنبد علویان

این بنا در میان نمونه‌های به‌ جا‌ مانده‌ از معماری دوره اسلامی بی‌نظیر و از نمونه‌های منحصر‌به‌فرد معماری ایران‌زمین است. گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امام‌زاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این گنبد از سمت شمال در خیابانی که میدان عین‌القضات را به میدان امام‌زاده عبدالله وصل می‌کند، قرار گرفته و ازسمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق با خیابان اکباتان محصور شده است. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است و طی شماره‌ی ۹۴ در تاریخ ۱۵٫۱۰٫۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آرامگاه ابوعلی سینا

یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان آرامگاه طبیب و فیلسوف مشهور ایرانی یعنی شیخ الرئیس بوعلی سینا است که به نماد و سمبل شهر همدان تبدیل شده است. آرامگاه ابوعلی سینا در مرکز شهر همدان و در وسطِ میدانی به همین نام قرار گرفته و مسافران در مسیر بازدید از جاذبه های دیگر می توانند از این آرامگاه زیبا و سرسبز هم دیدن کنند. در قسمت جنوبی آرامگاه یک موزه قرار گرفته است که محل نگهداری سکه ، سفال و اشیای کشف شده مربوط به دوران قبل از میلاد مسیح است و در بخش شمالی آرامگاه از کتاب ها و نسخه های خطی آثار ابوعلی سینا نگهداری می شود.

تپه هگمتانه در همدان

هگمتانه شهری کهن که در زمان حکومت مادها ، پایتخت ایران بوده است. این شهر به همراه آتن و رم در ایتالیا از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده مانده است. این شهر مطابق با اسناد تاریخی ساخته ی دیاکو است و طبق گفته ی هردوت دارای هفت دیوار بوده است که هر کدام از دیوارها به رنگ یکی از سیاره ها بوده اند. طبق کاووش های باستان شناسی، محل کاخ های باشکوه ، تپه ی هگمتانه بوده است. در این شهر شبکه ی منظم و پیشرفته ی آب رسانی وجود داشته است.

غار علیصدر

غار شگفت انگیز علیصدر یکی از معدود غارهای آبی است و به گفته بسیاری طولانی ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان را دارد. این غار حدود ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار گرفته و برای بازدید از آن باید به روستای علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بروید. تمام مسافرانی که به همدان سفر می کنند بازدید از این غار را هم در برنامه سفرشان قرار می دهند.

روستای ورکانه همدان

این روستا که در فاصله ۲۵ کیلومتری همدان واقع شده، دارای معماری قدیمی و سنتی است و با رفتن به آن می توانید حال و هوای زمان های قدیم منطقه را درک کنید. اقامتگاه بومگردی ورکانه نیز فرصت تجربه سبک زندگی سنتی و گشت و گذار در جاهای دیدنی همدان در ورکانه را برای گردشگران فراهم می کند. ساختار سنگی این روستا که در زمان تابش نور به رنگ قهوه ای سوخته است شما را به یاد اروپای دوره رنسانس می اندازد و به همین دلیل به این روستا روستای رنسانسی ایران یا روستای سنگی نیز می گویند. قدمت این روستا بیشتر از ۴۰۰ سال می‌باشد و طبق گفته مردم این منطقه شکل گیری این روستا از محله‌ای قدیمی به نام درب مسجد شروع شده است و در دوره صفویه ساخته شده است. این روستا یکی از ۶ روستای دیدنی استان همدان است که وجود باغ های سرسبز، خانه های سنگی و کوچه های سنگفرش شده باعث شده تا تمام گردشگرانی که به این منطقه مسافرت می‌کنند از دیدن زیبایی‌های آن حیرت زده شوند.

آرامگاه بابا طاهر عریان

نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد. در فضای داخلی این آرامگاه 24 دو بیتی بر روی 24 قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می داده اند و عریان به دلیل بریدن او از تعلقات دنیوی بوده است. او یکی از مشهورترین دو بیتی سرایان ایرانی است که گذشت زمان نتوانسته دو بیتی های شور انگیزش را که با لهجه لری سروده شده است، از یادها بزداید. از بابا طاهر علاوه بر دوبیتی ها، آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده است که از آن جمله می توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام «سرانجام» اشاره کرد.

کلیسای گریگوری استفان

اگر به دیدن تپه هگمتانه رفتید در انتهای محوطه به کلیسایی قدیمی به نام کلیسای گریگوری استپان یا استفان قرار گرفته است. این کلیسا در محله قدیم ارامنه قرار دارد که امروزه بخشی از مجموعه و محوطه تاریخی هگمتانه به شمار می رود.

حمام تاریخی قلعه

حمام قلعه، همان طور که از نامش پیدا است، حمامی سنتی در همدان است. این حمام در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر همدان به نام محله قاشق‌تراشان یا محله قلعه قرار، درخیابان شریعتی قرار دارد. حمام قلعه مربوط به دوره‌ قاجاز است و مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع دارد.

حمام قلعه از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است که ورودی هشتی شکل دارد. بعد از عبور از هشتی، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار گرفته است. این حمام بخش مردانه و زنانه داشته است.

در سال ۱۳۸۷ خورشیدی، حمام تاریخی قلعه مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت. بعد از آن این حمام تغییر کاربری پیدا کرد و اکنون به‌عنوان موزه مردم شناسی همدان، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان است. داخل حمام نیز سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی در آنجا برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند.

شیر سنگی

محوطه‌ سنگ شیر در انتهای خیابان ۱۲ متری و در یک میدان در شرق شهر همدان قرار دارد. از این مجسمه‌ سنگی دو تا بوده که یکی از آن‌ها در دروازه‌ همدان قرار داشته است و در زمان حمله‌ی اعراب به باب الاسد یا دروازه شیر معروف شد. بخشی از این محوطه در زیر منازل مسکونی مدفون و بخشی از آن به میدان تبدیل شده است. گورستانی وسیع از دوران اشکانیان با تابوت‌های سفالی، تدفین‌های گور خمره‌ای و گودالی پیدا شد. قدمت این مکان را به دوره‌‌های مختلف نسبت میدهند برخی آن را مادی می‌دانند؛ اما با توجه به تابوت‌های گورستان، اشکانی بودن آن مشخص است. این اثر قبل از انقلاب در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

گنبد علویان

گنبد علویان، در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است، و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بود.

آشنایی با دشت میشان در همدان

دشت میشان در دامنه‌های کوه الوند قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های طبیعی و مقاصد طبیعت‌گردی همدان به شمار می‌آید. حرکت به‌سمت دشت میشان، یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین است. دشت میشان همه روزه از طبیعت گردان و کوه‌پیمایان پر شماری پذیرایی می‌کند. قبل از رسیدن به مسیر کوهپیمایی از جاده‌ای عبور می‌کنید که در طول دره زیبا و خرم عباس آباد قرار گرفته و پر است از منظره‌ی باغ‌ها و درختان بلند که در پاییز شکوه و جلوه‌ای خاص دارند. در انتهای این جاده و درست قبل از شروع مسیر کوه‌پیمایی، در نزدیکی آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر، کتیبه باستانی گنجنامه قرار دارد که متعلق به عصر داریوش و خشایارشا دو پادشاه بزرگ هخامنشی است. مسیری که برای رسیدن به آن طی می‌کنید همان راه کاروان‌رویی است که در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و پادشاهان و همراهان‌شان از آن عبور می‌کرده‌اند.

پیست اسکی الوند

همدان شهری کوهستانی است که در دامنه کوهستان الوند قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از مناطق کوهستانی این شهر و استان در بخش زیادی از سال پوشیده از برف هستند و محیط مناسبی را برای ورزش مفرح اسکی به وجود آورده اند. پیست اسکی تاریک دره یا الوند در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج نامه قرار گرفته و یکی از پیست های اسکی خوب و استاندارد ایران به شمار می رود.

تپه عباس آباد

یکی دیگر از مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری همدان تپه عباس آباد است که بعد از پارک مردم، در مسیر گنجنامه و مشرف به میدان قائم قرار گرفته است. از بالای این تپه می توانید چشم انداز بی نظیری به دره سرسبز عباس آباد و شهر همدان داشته باشید که به ویژه در هنگام شب بسیار زیبا و چشم نواز است. در این محوطه یک دریاچه مصنوعی زیبا قرار گرفته که وسطش رستورانی مدرن و زیبا ساخته شده است. علاوه بر این، کلیه امکانات رفاهی مثل پارکینگ، رستوران و کافه های مختلف، امکان اسکان و اقامت مسافران و … قرار دارد و تپه عباس آباد را به مجتمعی تفریحی و توریستی تبدیل کرده است.

سراب گیان همدان

اگر از همدان یک ساعت و نیم به سمت نهاوند برانید در 20 کیلومتری نهاوند یکی از قشنگترین سراب ها قرار گرفته. سراب گیان که جزو آثار طبیعی ثبت شده ملی است یکی از پرآب ترین سراب هاست. آب سراب گیان که در زبان کردی به معنی جان است، از چشمه ای از دل کوه بیرون می آید، آبشار قشنگی نیز دارد که آبش بسیار خنک است. از حسن های این منطقه علاوه بر هوای مطلبوش که روح را تازه می کند، درخت های چنار کهنسالش است. به علاوه که جاده ای نیز که به سمت سراب می رود جاده سرسبزی است و آدم را یاد شمال می اندازد.

منبع : مجله چتراتا

بهار که به روزهای آخرش نزدیک می‌شود و کم‌کم بوی تابستان به مشام می‌رسد، آب‌وهوای خوش مناطق کوهستانی، میل سفر به جاهای دیدنی همدان را در دل زنده می‌کند. در این بین، شهر همدان که بر دامنه‌ زیبای کوه الوند جاخوش کرده، یکی از همین مناطق کوهستانی پرطرفدار است. شهری سرسبز و خوش‌آب‌وهوا که قدمت تاریخی‌اش به جذابیت‌هایش اضافه کرده است. نمی‌شود انکار کرد که همدان یا همان هگمتانه، قلب تپنده تاریخ و تمدن ایران است. شهری کهن در غرب ایران که تاریخ دور و درازی را از سر گذرانده است. پس اگر شما هم دلتان هوای خنک و چشمتان جذابیت‌های طبیعی و تاریخی زیبا می‌خواهد، نشانی را درست آمده‌اید! قرار است در چتراتا با همدان و زیبایی‌هایش بیشتر آشنا شویم. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در همدان می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

گنج نامه همدان

آبشار گنجنامه همدان، که در فاصله ۵ کیلومتری از غرب شهر همدان واقع شده، در دامنه‌های کوه الوند قرار دارد یکی از معروف ترین جاهای دیدنی همدان در بین جاذبه های طبیعی همدان است. این آبشار بسیار زیبا که ارتفاع آن به حدود ۱۲ متر می‌رسد، جذابیت بالایی به مناطق اطراف خود داده است و همین باعث شده که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سرازیر شوند. از طرفی در هیچ کدام از فصل‌ها خشک نخواهد شد، همین باعث شده است که در فصل‌های مختلف بتوانید از این آبشار دیدن کنید و از زیبایی‌های آن بهره مند شوید. به عنوان مثال این آبشار در فصل زمستان این آبشار دچار یخبندان می‌شود و همین باعث شکل گرفتن قندیل‌های یخی بسیار زیبا منحصر به فردی می‌گردد که شاید نمیتوان نمونه‌های مشابه آن را در هیچ کجای کشور دید. یکی دیگر از جاذبه‌های این آبشار که باعث می‌شود گردشگران به این منطقه بیایند، وجود صخره های بلند و بسیار مناسب برای انجام ورزش صخره نوردی می‌باشد که ورزشکاران را به این منطقه می‌کشاند. در کنار تمامی این موارد یک پارک بزرگ در نزدیکی این آبشار احداث شده که بعد از دیدن آبشار می‌توانید به آن منطقه بروید، کمی استراحت کنید و از مناظر آن لذت ببرید.

در دهکده توریستی گنج نامه می‌توانید از سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه نیزدیدن کنید. تله‌کابین گنجنامه، پیست اسکی تاریک‌دره، تله‌سیژ و تله‌اسکی، ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه، پیاده‌روی روی پل معلق ۲۰۰ متری، تیرول یا پرواز فردی روی کابلی به طول ۵۲۰ متر و بسیاری تفریحات دیگر را نیز در این مجتمع تفریحی گردشگری تجربه کنید.

غار آکواریوم گنجنامه، یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان در مجموعه گنجنامه است که به عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۹۰ به دست مهندسان ایرانی و خارجی در دست احداث قرار گرفت. سعی شده است که این غار تا حد زیادی به شکل غار علیصدر همدان ساخته شود و گردشگران و مسافران که راهی همدان هستند بتوانند از آن دیدن کنند. جالب است بدانید که این مکان تفریحی دارای اولین آکواریوم دریاچه‌ای در کشور می‌باشد که پر از ماهی‌های زیبا و رنگارنگ رودخانه مالاوی در دریاچه موزامبیک و تانزانیا است اگر به دیدن آبزیان زیبا و مختلف علاقه داشته باشید این مکان می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد. غار آکواریوم گنجنامه که مساحتی در حدود هزار متر مربع دارد، دارای سه سالن اصلی و ۲۱ آکواریوم است که در آن ماهی‌هایی که در آب‌های شیرین قاره‌های مختلف زندگی می کنند را برای شما به نمایش گذاشته است و برای دیدن آن می توانید به همدان، قسمت شرقی میدان گنجنامه و دهکده توریستی گنج‌نامه بروید.

گنبد علویان

این بنا در میان نمونه‌های به‌ جا‌ مانده‌ از معماری دوره اسلامی بی‌نظیر و از نمونه‌های منحصر‌به‌فرد معماری ایران‌زمین است. گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امام‌زاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این گنبد از سمت شمال در خیابانی که میدان عین‌القضات را به میدان امام‌زاده عبدالله وصل می‌کند، قرار گرفته و ازسمت جنوب با خیابان باباطاهر و از شرق با خیابان اکباتان محصور شده است. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در همدان است و طی شماره‌ی ۹۴ در تاریخ ۱۵٫۱۰٫۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آرامگاه ابوعلی سینا

یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان آرامگاه طبیب و فیلسوف مشهور ایرانی یعنی شیخ الرئیس بوعلی سینا است که به نماد و سمبل شهر همدان تبدیل شده است. آرامگاه ابوعلی سینا در مرکز شهر همدان و در وسطِ میدانی به همین نام قرار گرفته و مسافران در مسیر بازدید از جاذبه های دیگر می توانند از این آرامگاه زیبا و سرسبز هم دیدن کنند. در قسمت جنوبی آرامگاه یک موزه قرار گرفته است که محل نگهداری سکه ، سفال و اشیای کشف شده مربوط به دوران قبل از میلاد مسیح است و در بخش شمالی آرامگاه از کتاب ها و نسخه های خطی آثار ابوعلی سینا نگهداری می شود.

تپه هگمتانه در همدان

هگمتانه شهری کهن که در زمان حکومت مادها ، پایتخت ایران بوده است. این شهر به همراه آتن و رم در ایتالیا از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده مانده است. این شهر مطابق با اسناد تاریخی ساخته ی دیاکو است و طبق گفته ی هردوت دارای هفت دیوار بوده است که هر کدام از دیوارها به رنگ یکی از سیاره ها بوده اند. طبق کاووش های باستان شناسی، محل کاخ های باشکوه ، تپه ی هگمتانه بوده است. در این شهر شبکه ی منظم و پیشرفته ی آب رسانی وجود داشته است.

غار علیصدر

غار شگفت انگیز علیصدر یکی از معدود غارهای آبی است و به گفته بسیاری طولانی ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان را دارد. این غار حدود ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار گرفته و برای بازدید از آن باید به روستای علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بروید. تمام مسافرانی که به همدان سفر می کنند بازدید از این غار را هم در برنامه سفرشان قرار می دهند.

روستای ورکانه همدان

این روستا که در فاصله ۲۵ کیلومتری همدان واقع شده، دارای معماری قدیمی و سنتی است و با رفتن به آن می توانید حال و هوای زمان های قدیم منطقه را درک کنید. اقامتگاه بومگردی ورکانه نیز فرصت تجربه سبک زندگی سنتی و گشت و گذار در جاهای دیدنی همدان در ورکانه را برای گردشگران فراهم می کند. ساختار سنگی این روستا که در زمان تابش نور به رنگ قهوه ای سوخته است شما را به یاد اروپای دوره رنسانس می اندازد و به همین دلیل به این روستا روستای رنسانسی ایران یا روستای سنگی نیز می گویند. قدمت این روستا بیشتر از ۴۰۰ سال می‌باشد و طبق گفته مردم این منطقه شکل گیری این روستا از محله‌ای قدیمی به نام درب مسجد شروع شده است و در دوره صفویه ساخته شده است. این روستا یکی از ۶ روستای دیدنی استان همدان است که وجود باغ های سرسبز، خانه های سنگی و کوچه های سنگفرش شده باعث شده تا تمام گردشگرانی که به این منطقه مسافرت می‌کنند از دیدن زیبایی‌های آن حیرت زده شوند.

آرامگاه بابا طاهر عریان

نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد. در فضای داخلی این آرامگاه 24 دو بیتی بر روی 24 قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می داده اند و عریان به دلیل بریدن او از تعلقات دنیوی بوده است. او یکی از مشهورترین دو بیتی سرایان ایرانی است که گذشت زمان نتوانسته دو بیتی های شور انگیزش را که با لهجه لری سروده شده است، از یادها بزداید. از بابا طاهر علاوه بر دوبیتی ها، آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده است که از آن جمله می توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام «سرانجام» اشاره کرد.

کلیسای گریگوری استفان

اگر به دیدن تپه هگمتانه رفتید در انتهای محوطه به کلیسایی قدیمی به نام کلیسای گریگوری استپان یا استفان قرار گرفته است. این کلیسا در محله قدیم ارامنه قرار دارد که امروزه بخشی از مجموعه و محوطه تاریخی هگمتانه به شمار می رود.

حمام تاریخی قلعه

حمام قلعه، همان طور که از نامش پیدا است، حمامی سنتی در همدان است. این حمام در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر همدان به نام محله قاشق‌تراشان یا محله قلعه قرار، درخیابان شریعتی قرار دارد. حمام قلعه مربوط به دوره‌ قاجاز است و مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع دارد.

حمام قلعه از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است که ورودی هشتی شکل دارد. بعد از عبور از هشتی، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار گرفته است. این حمام بخش مردانه و زنانه داشته است.

در سال ۱۳۸۷ خورشیدی، حمام تاریخی قلعه مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت. بعد از آن این حمام تغییر کاربری پیدا کرد و اکنون به‌عنوان موزه مردم شناسی همدان، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان است. داخل حمام نیز سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی در آنجا برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند.

شیر سنگی

محوطه‌ سنگ شیر در انتهای خیابان ۱۲ متری و در یک میدان در شرق شهر همدان قرار دارد. از این مجسمه‌ سنگی دو تا بوده که یکی از آن‌ها در دروازه‌ همدان قرار داشته است و در زمان حمله‌ی اعراب به باب الاسد یا دروازه شیر معروف شد. بخشی از این محوطه در زیر منازل مسکونی مدفون و بخشی از آن به میدان تبدیل شده است. گورستانی وسیع از دوران اشکانیان با تابوت‌های سفالی، تدفین‌های گور خمره‌ای و گودالی پیدا شد. قدمت این مکان را به دوره‌‌های مختلف نسبت میدهند برخی آن را مادی می‌دانند؛ اما با توجه به تابوت‌های گورستان، اشکانی بودن آن مشخص است. این اثر قبل از انقلاب در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

گنبد علویان

گنبد علویان، در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است، و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بود.

آشنایی با دشت میشان در همدان

دشت میشان در دامنه‌های کوه الوند قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های طبیعی و مقاصد طبیعت‌گردی همدان به شمار می‌آید. حرکت به‌سمت دشت میشان، یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین است. دشت میشان همه روزه از طبیعت گردان و کوه‌پیمایان پر شماری پذیرایی می‌کند. قبل از رسیدن به مسیر کوهپیمایی از جاده‌ای عبور می‌کنید که در طول دره زیبا و خرم عباس آباد قرار گرفته و پر است از منظره‌ی باغ‌ها و درختان بلند که در پاییز شکوه و جلوه‌ای خاص دارند. در انتهای این جاده و درست قبل از شروع مسیر کوه‌پیمایی، در نزدیکی آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر، کتیبه باستانی گنجنامه قرار دارد که متعلق به عصر داریوش و خشایارشا دو پادشاه بزرگ هخامنشی است. مسیری که برای رسیدن به آن طی می‌کنید همان راه کاروان‌رویی است که در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و پادشاهان و همراهان‌شان از آن عبور می‌کرده‌اند.

پیست اسکی الوند

همدان شهری کوهستانی است که در دامنه کوهستان الوند قرار گرفته است. به همین دلیل بسیاری از مناطق کوهستانی این شهر و استان در بخش زیادی از سال پوشیده از برف هستند و محیط مناسبی را برای ورزش مفرح اسکی به وجود آورده اند. پیست اسکی تاریک دره یا الوند در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنج نامه قرار گرفته و یکی از پیست های اسکی خوب و استاندارد ایران به شمار می رود.

تپه عباس آباد

یکی دیگر از مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری همدان تپه عباس آباد است که بعد از پارک مردم، در مسیر گنجنامه و مشرف به میدان قائم قرار گرفته است. از بالای این تپه می توانید چشم انداز بی نظیری به دره سرسبز عباس آباد و شهر همدان داشته باشید که به ویژه در هنگام شب بسیار زیبا و چشم نواز است. در این محوطه یک دریاچه مصنوعی زیبا قرار گرفته که وسطش رستورانی مدرن و زیبا ساخته شده است. علاوه بر این، کلیه امکانات رفاهی مثل پارکینگ، رستوران و کافه های مختلف، امکان اسکان و اقامت مسافران و … قرار دارد و تپه عباس آباد را به مجتمعی تفریحی و توریستی تبدیل کرده است.

سراب گیان همدان

اگر از همدان یک ساعت و نیم به سمت نهاوند برانید در 20 کیلومتری نهاوند یکی از قشنگترین سراب ها قرار گرفته. سراب گیان که جزو آثار طبیعی ثبت شده ملی است یکی از پرآب ترین سراب هاست. آب سراب گیان که در زبان کردی به معنی جان است، از چشمه ای از دل کوه بیرون می آید، آبشار قشنگی نیز دارد که آبش بسیار خنک است. از حسن های این منطقه علاوه بر هوای مطلبوش که روح را تازه می کند، درخت های چنار کهنسالش است. به علاوه که جاده ای نیز که به سمت سراب می رود جاده سرسبزی است و آدم را یاد شمال می اندازد.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 276
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 17
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 21
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 212
  • بازدید سال : 438
  • بازدید کلی : 31364
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی