loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 63
سه شنبه 14 دی 1400 زمان : 22:46

ماشین های شاسی بلند موجود در ایران داستان پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند تا به امروز رسیده‌اند. از تولید جیپ ولیلز و جیپ آهو در دوران پهلوی و پس از آن که استفاده ایرانی‌‌ها به پاترول و لندکروز محدود می‌شد، تا این‌که تاریخ ماشین های شاسی بلند موجود در ایران در دهه اخیر به استفاده از ماشین‌های شاسی بلند چینی و کمی هم از تولیدات شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تغییر جهت داد.

در مورد قیمت ماشین های شاسی بلند موجود در ایران هم می‌توان گفت به‌علت عوامل مختلفی مثل نوسانات نرخ ارز و قانون ممنوعیت ورود خودرو خارجی به کشور، قیمت‌ها به‌شدت نوسانی هستند و برای به‌دست‌آوردن دقیق قیمت‌ها باید به بازار و افراد مطمئن مراجعه کرد. برای مشاهده و اجاره خودرو در تهران و دیگر شهرهای ایران می‌توانید از طریق سایت اجاره خودرو رنت ران اقدام نمایید.

چرا باید ماشین شاسی بلند بخریم؟

به محض ورود خودروهای شاسی‌بلند و قرارگرفتن آن‌ها در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران استقبال زیادی از آن‌ها شد. خودروهای شاسی‌بلند فضای حمل بیشتری نسبت به سایر ماشین‌ها دارند؛ شما با استفاده از این ماشین‌ها می‌توانید وسایل بیشتری را با ماشین خود حمل کنید، همچنین با خرید مدل‌های خاصی از این خودروها می‌توانید به ظرفیت حمل 7 یا حتی ۹ نفر سرنشین دسترسی داشته باشید.

امروزه اکثر خودروهای شاسی‌بلند دارای چهار چرخ فعال هستند که علاوه‌بر ایجاد قدرت بیشتر در ماشین، امنیت شما را در هنگام استفاده افزایش می‌دهد. همچنین این ماشین‌ها دارای قابلیت شناوری هستند که برخورد آن‌ها را با موانع، بسیار راحت می‌کند و در سفرهای جاده‌ای و آفرود، تجربه‌ فوق‌العاده‌ای برای کاربر فراهم می‌کنند.

این ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار دیگر، ماشین های شاسی بلند را در ایران در دسته محبوب‌ترین‌ها قرار داده است.

بهترین خودروهای شاسی بلند ایران

ماشین های شاسی بلند موجود در ایران به علت تحریم در دهه گذشته، تنوع بالایی ندارند. بیشتر این خودروها یا از نوع مونتاژ خودروهای چینی هستند یا این‌که در سال‌های پس از توافق هسته‌ای وارد کشورمان شده‌اند. در ادامه این مقاله به بررسی ماشین های شاسی بلند موجود در ایران می‌پردازیم.

هیوندای سانتافه

نسل اول هیوندای سانتافه سال 2001 در کره‌جنوبی تولید و از نسل دوم، این خودرو به ماشین‌ های شاسی بلند موجود در ایران اضافه شد. اما نسل سوم این خودرو بود که فروش بسیار بالایی را در بازار ایران تجربه کرد؛ از سه تیپ تولیدی برای نسل سوم، این مدل GLS بود که به بازار ایران وارد شد.

این بالابلند کره‌ای که می‌توان گفت یکی از بهترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران است با موتور 2.4 لیتری و چهار سیلندری که دارد، 188 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای انتقال این قدرت از یک گیربکس شش‌سرعته استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی سانتافه 9.5 لیتر است که برای یک شاسی‌بلند سنگین مانند سانتافه عدد خوبی‌ست.

کیفیت بالای ساخت قطعات داخل کابین و سواری نرم و راحت در کنار امنیت بالا و دسترسی آسان به خدمات پس از فروش در کشور، از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای سانتافه است که آن را به یکی از انتخاب‌های اصلی خریداران تبدیل کرده است.

نیسان جوک

اگر می‌خواهید خودرویی داشته باشید که هم اسپورت و هم SUV باشد و هم تجربه یک رانندگی فوق‌العاده را برای شما فراهم کند، باید در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران، نیسان جوک را انتخاب کنید؛ این خودرو دارای یک طراحی منحصربه‌فرد است که حس خاص‌بودن را به شما منتقل می‌کند.

در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران امکان خرید نیسان جوک در سه مدل اسکای‌پک، اسپرت و پلاتینیوم فراهم شده است که مدل اسپرت در مقایسه با دو مدل دیگر، کامل‌تر به نظر می‌رسد. این شاسی‌بلند ژاپنی که برای اولین بار در سال 2010 تولید شده، در مدل اسپرت خودش که مخصوص عاشقان شتاب و قدرت است به یک موتور 1618 سی‌سی مجهز شده که 190 اسب بخار توان تولیدی دارد و شتاب آن 8.1 ثانیه است.

در نهایت می‌توان نیسان جوک را به‌عنوان انتخاب اول افرادی که به دنبال خودروهای خاص در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران می‌گردند در نظر گرفت. خودرویی که با ویژگی‌های خاص و سواری راحت، رضایت شما را جلب خواهد کرد.

تویوتا RAV4

این خودرو در سال 2013 به جمع ماشین های شاسی بلند موجود در ایران اضافه شد. این محصول با مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر از محصولات کم‌مصرف بازار محسوب می‌شود. تویوتا برای این محصول از یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ استفاده کرده است که 177 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ این قدرت با استفاده از یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

طراحی زیبا به همراه سیستم امنیتی با ضریب امنیت بالا، در کنار هندلینگ مناسب و احساس قدرتی که رانندگی با این شاسی‌بلند به شما منتقل می‌کند، آن را به یک انتخاب عالی در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران تبدیل کرده است.

کیا اسپورتیج

از دیگر ماشین های شاسی بلند موجود در ایران، می‌توان به شاسی‌بلند کیا اسپورتیج اشاره کرد. اسپورتیج از ظاهر نسبتا جذاب و اسپورتی برخوردار است و به مصرف سوخت مناسب و ترمزهای قوی شهرت دارد. کیا برای این شاسی‌بلند از قلب تپنده 4 سیلندر 2.4 لیتری استفاده کرده است که 185 اسب بخار قدرت به محورها منتقل می‌کند.

از دیگر نقاط قوت این محصول، ارگونومی مناسب داشبورد و استفاده از گیربکس شش‌سرعته هوشمند است که می‌توان آن‌ها را در مقابل ضعف‌هایی مانند عملکرد ضعیف سر پیچ‌ها و عایق‌بندی نامناسب کابین قرار داد.

پژو 2008

پژو 2008 از تابستان 1396 با تولید در خط تولید ایران‌خودرو در دسته ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار گرفت. این محصول پژو با امکانات رفاهی مناسب و ویژگی‌های فنی عالی خودش، مورد استقبال گسترده خریداران قرار گرفت.

پژو برای این شاسی‌بلند از یک موتور 1.6 لیتری استفاده کرده است که توان تولید 163 اسب بخار را دارد. این کراس‌اوور تنها در 8.2 ثانیه صفر تا صد را طی می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.7 لیتر است؛ مصرف بنزین پایین باعث شده است این ماشین بتواند استاندارد آلایندگی یورو5 را دریافت کند.

عدم استفاده از امکاناتی همچون سانروف و کمبود لوازم یدکی با مزایایی همچون کابین باکیفیت، ظاهر مدرن و شتاب‌گیری سریع و سواری نرم و راحت جبران شده‌اند تا این شاسی‌بلند را به یک انتخاب ایده‌ال در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار دهد.

رنو کپچر

نسخه تجاری رنو کپچر برای اولین بار در سال 2013 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو به‌عنوان رقیب اصلی پژو 2008 در بین شاسی بلند های موجود در ایران شناخته می‌شود.

رنو برای کپچر از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی با حجم‌های 898 و 1197 سی‌سی استفاده کرده است؛ این پیشرانه‌ها به‌ترتیب قادر به تولید توان 90 و 120 اسب بخاری هستند که به ترتیب با استفاده از یک گیربکس شش‌سرعته دستی و شش‌سرعته اتوماتیک، قدرت را به محورها انتقال می‌دهند.

ایران‌خودرو تنها مدل 120 اسب بخاری را برای بازار ایران تولید می‌کند و مدت‌زمان رسیدن سرعت آن از صفر تا 100 کیلومتر را 10.9 ثانیه و میزان سوخت مصرفی آن در حالت ترکیبی را 5.9 لیتر عنوان کرده است؛ این مصرف سوخت بسیار پایین، کپچر را به یک انتخاب مناسب در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران تبدیل کرده است.

متاسفانه رنو برای کپچر از سیستم چهار چرخ متحرک استفاده نکرده است و قدرت موتور تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. رنو برای پوشش این نقطه‌ضعف سعی کرده است با استفاه از سیستم تعلیق مناسب و هندلینگ ایمن در عبور از پیچ‌ها مشتری‌ها را راضی نگه‌ دارد.

هیوندای توسان

آخرین نسل از هیوندای توسان که مجوز حضور در بازار ایران را گرفت و اسم خود را در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران ثبت کرد، نسل سوم توسان بود. هیوندای توسان هم دارای پیشرانه بنزینی و هم دیزلی‌ست که کرمان‌موتور تنها نسخه بنزینی آن را در ایران تولید کرد.

پیشرانه 4 سیلندر این خودرو دارای حجم ۲ لیتری‌ست و 155 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قدرت موتور با استفاده از یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به محورهای عقب و جلو هدایت می‌شود. توسان در مدت‌زمان 11.8 ثانیه شتاب صفر تا صد را طی می‌کند و مصرف بنزین ترکیبی آن در 100 کیلومتر 8.3 لیتر است که برای یک شاسی‌بلند در اندازه توسان، عدد مناسبی به نظر می‌رسد.

امکاناتی همچون طراحی عالی به همراه ضریب امنیت مناسب در کنار امکانات رفاهی فراوان، این خودرو را به یکی از بهترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران تبدیل کرده است.

بهترین ماشین شاسی بلند چینی در ایران

در بالا برخی از بهترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران را بررسی کردیم. برخی از این ماشین‌ها حتی در دسته باکیفیت‌ترین و بهترین محصولات موجود در بازار شاسی‌بلندهای دنیا قرار می‌گیرند اما بعد از ممنوعیت ورود خودروی خارجی به کشور، جای خود را به شاسی‌بلندهای چینی داده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل اقبال به شاسی‌بلندهای چینی، قیمت کمتر آن‌ها نسبت به ماشین های شاسی بلند موجود در ایران از کره و ژاپن است؛ خودروهایی که گاها چندین برابر شاسی‌بلندهای چینی قیمت دارند. در ادامه به بررسی چند مورد از بهترین ماشین های شاسی بلند چینی بازار ایران می‌پردازیم.

دانگ فنگ دیگنیتی

گروه بهمن، دیگنیتی را اولین بار در سال 99 به بازار خودروی ایران معرفی کرد و اولین‌ سری آن را در سال 1400 به بازار عرضه کرد تا این خودرو هم در دسته ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار گیرد.

دانگ فنگ دیگنینی از یک موتور توربوشارژر 1.5 لیتری استفاده می‌کند که گیربکس CVT تعبیه‌شده برای این خودرو، آن را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. دیگنیتی برای رسیدن از سرعت صفر تا 100 به 13 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن در 100 کیلومتر تنها 7.3 لیتر است که این خودرو را در دسته کم‌مصرف‌ها در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار می‌دهد.

از نقاط ضعف دیگنینی می‌توان به سیستم تعلیق خشک و تک‌دیفرانسیل‌بودن اشاره کرد که در مقابل نقاط قوتی همچون پایداری و مانورپذیری بالا، کیفیت ساخت مناسب و فضای داخلی بزرگ و جادار قرار گرفته‌ و آن را به یک انتخاب ایده‌ال در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار داده‌اند.

جک S5

از بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران، قطعا جک اس 5 را نمی‌توان به‌راحتی نادیده گرفت. نسخه گیربکس دستی این کراس‌اوور چینی نخستین بار در سال 1393 توسط کرمان‌موتور وارد کشور شد و نهایتا در سال 95 بود که نسخه اتومات آن در بین ماشین های شاسی بلند موجود در کشور قرار گرفت.

جک S5 اتومات دارای جعبه دنده شش‌سرعته است. قلب تپنده این شاسی‌بلند، یک موتور توربوشارژ با حجم 1997 سی‌سی است که توان تولید حداکثر قدرت 171 اسب بخار را دارد. این شاسی‌بلند در مدت 11 ثانیه صفر تا صد را طی می‌کند و میزان مصرف بنزین آن در صد کیلومتر 7.7 لیتر است که باعث شده این خودرو بتواند استاندارد آلایندگی یورو5 را دریافت کند.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان نقاط قوت جک S5 را قدرت بالای پیشرانه،‌ طراحی ظاهری جذاب و کابین جادار و پرامکانات آن در نظر گرفت که در مقابل نقاط ضعفی مانند کیفیت پایین متریال استفاده‌شده برای کابین و استفاده از تسمه‌تایم به‌جای زنجیرتایم قرار گرفته‌اند.

چری تیگو 5

مدیران‌خودرو در سال 1394 اولین خودرو از کمپانی چری به نام تیگو 5 را وارد بازار ایران کرد. این محصول در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران رقیب مستقیم جک S5 و هایما S7 در نظر گرفته می‌شود.

پیشرانه خطی ۴ سیلندر تیگو 5 قدرت خروجی 139 اسب بخار تولید می‌کند که برای انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو از یک گیربکس شش‌سرعته CVT استفاده شده است. تیگو 5 سرعت صفر تا صد را در 13 ثانیه طی می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن 9 لیتر به‌ازای صد کیلومتر است.

فضای جادار کابین در کنار امکانات رفاهی و ایمنی، به‌عنوان نکات مثبت تیگو 5 در نظر گرفته می‌شوند که در برابر نقاط ضعفی مانند شتاب و کشش ضعیف، سواری خشن و صندوق‌عقب کوچک قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم پرطرفدارترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران را بررسی کنیم. همان‌طورکه می‌دانید ماشین های شاسی بلند خارجی موجود در کشور دارای تنوع بسیار بیشتری هستند که برای بررسی هرچند کوتاه همه آن‌ها شاید حتی نیاز به نوشتن یک کتاب باشد.

منبع: ماشین های شاسی بلند ایران

ماشین های شاسی بلند موجود در ایران داستان پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند تا به امروز رسیده‌اند. از تولید جیپ ولیلز و جیپ آهو در دوران پهلوی و پس از آن که استفاده ایرانی‌‌ها به پاترول و لندکروز محدود می‌شد، تا این‌که تاریخ ماشین های شاسی بلند موجود در ایران در دهه اخیر به استفاده از ماشین‌های شاسی بلند چینی و کمی هم از تولیدات شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تغییر جهت داد.

در مورد قیمت ماشین های شاسی بلند موجود در ایران هم می‌توان گفت به‌علت عوامل مختلفی مثل نوسانات نرخ ارز و قانون ممنوعیت ورود خودرو خارجی به کشور، قیمت‌ها به‌شدت نوسانی هستند و برای به‌دست‌آوردن دقیق قیمت‌ها باید به بازار و افراد مطمئن مراجعه کرد. برای مشاهده و اجاره خودرو در تهران و دیگر شهرهای ایران می‌توانید از طریق سایت اجاره خودرو رنت ران اقدام نمایید.

چرا باید ماشین شاسی بلند بخریم؟

به محض ورود خودروهای شاسی‌بلند و قرارگرفتن آن‌ها در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران استقبال زیادی از آن‌ها شد. خودروهای شاسی‌بلند فضای حمل بیشتری نسبت به سایر ماشین‌ها دارند؛ شما با استفاده از این ماشین‌ها می‌توانید وسایل بیشتری را با ماشین خود حمل کنید، همچنین با خرید مدل‌های خاصی از این خودروها می‌توانید به ظرفیت حمل 7 یا حتی ۹ نفر سرنشین دسترسی داشته باشید.

امروزه اکثر خودروهای شاسی‌بلند دارای چهار چرخ فعال هستند که علاوه‌بر ایجاد قدرت بیشتر در ماشین، امنیت شما را در هنگام استفاده افزایش می‌دهد. همچنین این ماشین‌ها دارای قابلیت شناوری هستند که برخورد آن‌ها را با موانع، بسیار راحت می‌کند و در سفرهای جاده‌ای و آفرود، تجربه‌ فوق‌العاده‌ای برای کاربر فراهم می‌کنند.

این ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار دیگر، ماشین های شاسی بلند را در ایران در دسته محبوب‌ترین‌ها قرار داده است.

بهترین خودروهای شاسی بلند ایران

ماشین های شاسی بلند موجود در ایران به علت تحریم در دهه گذشته، تنوع بالایی ندارند. بیشتر این خودروها یا از نوع مونتاژ خودروهای چینی هستند یا این‌که در سال‌های پس از توافق هسته‌ای وارد کشورمان شده‌اند. در ادامه این مقاله به بررسی ماشین های شاسی بلند موجود در ایران می‌پردازیم.

هیوندای سانتافه

نسل اول هیوندای سانتافه سال 2001 در کره‌جنوبی تولید و از نسل دوم، این خودرو به ماشین‌ های شاسی بلند موجود در ایران اضافه شد. اما نسل سوم این خودرو بود که فروش بسیار بالایی را در بازار ایران تجربه کرد؛ از سه تیپ تولیدی برای نسل سوم، این مدل GLS بود که به بازار ایران وارد شد.

این بالابلند کره‌ای که می‌توان گفت یکی از بهترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران است با موتور 2.4 لیتری و چهار سیلندری که دارد، 188 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای انتقال این قدرت از یک گیربکس شش‌سرعته استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی سانتافه 9.5 لیتر است که برای یک شاسی‌بلند سنگین مانند سانتافه عدد خوبی‌ست.

کیفیت بالای ساخت قطعات داخل کابین و سواری نرم و راحت در کنار امنیت بالا و دسترسی آسان به خدمات پس از فروش در کشور، از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای سانتافه است که آن را به یکی از انتخاب‌های اصلی خریداران تبدیل کرده است.

نیسان جوک

اگر می‌خواهید خودرویی داشته باشید که هم اسپورت و هم SUV باشد و هم تجربه یک رانندگی فوق‌العاده را برای شما فراهم کند، باید در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران، نیسان جوک را انتخاب کنید؛ این خودرو دارای یک طراحی منحصربه‌فرد است که حس خاص‌بودن را به شما منتقل می‌کند.

در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران امکان خرید نیسان جوک در سه مدل اسکای‌پک، اسپرت و پلاتینیوم فراهم شده است که مدل اسپرت در مقایسه با دو مدل دیگر، کامل‌تر به نظر می‌رسد. این شاسی‌بلند ژاپنی که برای اولین بار در سال 2010 تولید شده، در مدل اسپرت خودش که مخصوص عاشقان شتاب و قدرت است به یک موتور 1618 سی‌سی مجهز شده که 190 اسب بخار توان تولیدی دارد و شتاب آن 8.1 ثانیه است.

در نهایت می‌توان نیسان جوک را به‌عنوان انتخاب اول افرادی که به دنبال خودروهای خاص در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران می‌گردند در نظر گرفت. خودرویی که با ویژگی‌های خاص و سواری راحت، رضایت شما را جلب خواهد کرد.

تویوتا RAV4

این خودرو در سال 2013 به جمع ماشین های شاسی بلند موجود در ایران اضافه شد. این محصول با مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر از محصولات کم‌مصرف بازار محسوب می‌شود. تویوتا برای این محصول از یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ استفاده کرده است که 177 اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ این قدرت با استفاده از یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

طراحی زیبا به همراه سیستم امنیتی با ضریب امنیت بالا، در کنار هندلینگ مناسب و احساس قدرتی که رانندگی با این شاسی‌بلند به شما منتقل می‌کند، آن را به یک انتخاب عالی در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران تبدیل کرده است.

کیا اسپورتیج

از دیگر ماشین های شاسی بلند موجود در ایران، می‌توان به شاسی‌بلند کیا اسپورتیج اشاره کرد. اسپورتیج از ظاهر نسبتا جذاب و اسپورتی برخوردار است و به مصرف سوخت مناسب و ترمزهای قوی شهرت دارد. کیا برای این شاسی‌بلند از قلب تپنده 4 سیلندر 2.4 لیتری استفاده کرده است که 185 اسب بخار قدرت به محورها منتقل می‌کند.

از دیگر نقاط قوت این محصول، ارگونومی مناسب داشبورد و استفاده از گیربکس شش‌سرعته هوشمند است که می‌توان آن‌ها را در مقابل ضعف‌هایی مانند عملکرد ضعیف سر پیچ‌ها و عایق‌بندی نامناسب کابین قرار داد.

پژو 2008

پژو 2008 از تابستان 1396 با تولید در خط تولید ایران‌خودرو در دسته ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار گرفت. این محصول پژو با امکانات رفاهی مناسب و ویژگی‌های فنی عالی خودش، مورد استقبال گسترده خریداران قرار گرفت.

پژو برای این شاسی‌بلند از یک موتور 1.6 لیتری استفاده کرده است که توان تولید 163 اسب بخار را دارد. این کراس‌اوور تنها در 8.2 ثانیه صفر تا صد را طی می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن 6.7 لیتر است؛ مصرف بنزین پایین باعث شده است این ماشین بتواند استاندارد آلایندگی یورو5 را دریافت کند.

عدم استفاده از امکاناتی همچون سانروف و کمبود لوازم یدکی با مزایایی همچون کابین باکیفیت، ظاهر مدرن و شتاب‌گیری سریع و سواری نرم و راحت جبران شده‌اند تا این شاسی‌بلند را به یک انتخاب ایده‌ال در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار دهد.

رنو کپچر

نسخه تجاری رنو کپچر برای اولین بار در سال 2013 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو به‌عنوان رقیب اصلی پژو 2008 در بین شاسی بلند های موجود در ایران شناخته می‌شود.

رنو برای کپچر از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی با حجم‌های 898 و 1197 سی‌سی استفاده کرده است؛ این پیشرانه‌ها به‌ترتیب قادر به تولید توان 90 و 120 اسب بخاری هستند که به ترتیب با استفاده از یک گیربکس شش‌سرعته دستی و شش‌سرعته اتوماتیک، قدرت را به محورها انتقال می‌دهند.

ایران‌خودرو تنها مدل 120 اسب بخاری را برای بازار ایران تولید می‌کند و مدت‌زمان رسیدن سرعت آن از صفر تا 100 کیلومتر را 10.9 ثانیه و میزان سوخت مصرفی آن در حالت ترکیبی را 5.9 لیتر عنوان کرده است؛ این مصرف سوخت بسیار پایین، کپچر را به یک انتخاب مناسب در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران تبدیل کرده است.

متاسفانه رنو برای کپچر از سیستم چهار چرخ متحرک استفاده نکرده است و قدرت موتور تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. رنو برای پوشش این نقطه‌ضعف سعی کرده است با استفاه از سیستم تعلیق مناسب و هندلینگ ایمن در عبور از پیچ‌ها مشتری‌ها را راضی نگه‌ دارد.

هیوندای توسان

آخرین نسل از هیوندای توسان که مجوز حضور در بازار ایران را گرفت و اسم خود را در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران ثبت کرد، نسل سوم توسان بود. هیوندای توسان هم دارای پیشرانه بنزینی و هم دیزلی‌ست که کرمان‌موتور تنها نسخه بنزینی آن را در ایران تولید کرد.

پیشرانه 4 سیلندر این خودرو دارای حجم ۲ لیتری‌ست و 155 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قدرت موتور با استفاده از یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک به محورهای عقب و جلو هدایت می‌شود. توسان در مدت‌زمان 11.8 ثانیه شتاب صفر تا صد را طی می‌کند و مصرف بنزین ترکیبی آن در 100 کیلومتر 8.3 لیتر است که برای یک شاسی‌بلند در اندازه توسان، عدد مناسبی به نظر می‌رسد.

امکاناتی همچون طراحی عالی به همراه ضریب امنیت مناسب در کنار امکانات رفاهی فراوان، این خودرو را به یکی از بهترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران تبدیل کرده است.

بهترین ماشین شاسی بلند چینی در ایران

در بالا برخی از بهترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران را بررسی کردیم. برخی از این ماشین‌ها حتی در دسته باکیفیت‌ترین و بهترین محصولات موجود در بازار شاسی‌بلندهای دنیا قرار می‌گیرند اما بعد از ممنوعیت ورود خودروی خارجی به کشور، جای خود را به شاسی‌بلندهای چینی داده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل اقبال به شاسی‌بلندهای چینی، قیمت کمتر آن‌ها نسبت به ماشین های شاسی بلند موجود در ایران از کره و ژاپن است؛ خودروهایی که گاها چندین برابر شاسی‌بلندهای چینی قیمت دارند. در ادامه به بررسی چند مورد از بهترین ماشین های شاسی بلند چینی بازار ایران می‌پردازیم.

دانگ فنگ دیگنیتی

گروه بهمن، دیگنیتی را اولین بار در سال 99 به بازار خودروی ایران معرفی کرد و اولین‌ سری آن را در سال 1400 به بازار عرضه کرد تا این خودرو هم در دسته ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار گیرد.

دانگ فنگ دیگنینی از یک موتور توربوشارژر 1.5 لیتری استفاده می‌کند که گیربکس CVT تعبیه‌شده برای این خودرو، آن را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. دیگنیتی برای رسیدن از سرعت صفر تا 100 به 13 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن در 100 کیلومتر تنها 7.3 لیتر است که این خودرو را در دسته کم‌مصرف‌ها در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار می‌دهد.

از نقاط ضعف دیگنینی می‌توان به سیستم تعلیق خشک و تک‌دیفرانسیل‌بودن اشاره کرد که در مقابل نقاط قوتی همچون پایداری و مانورپذیری بالا، کیفیت ساخت مناسب و فضای داخلی بزرگ و جادار قرار گرفته‌ و آن را به یک انتخاب ایده‌ال در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران قرار داده‌اند.

جک S5

از بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران، قطعا جک اس 5 را نمی‌توان به‌راحتی نادیده گرفت. نسخه گیربکس دستی این کراس‌اوور چینی نخستین بار در سال 1393 توسط کرمان‌موتور وارد کشور شد و نهایتا در سال 95 بود که نسخه اتومات آن در بین ماشین های شاسی بلند موجود در کشور قرار گرفت.

جک S5 اتومات دارای جعبه دنده شش‌سرعته است. قلب تپنده این شاسی‌بلند، یک موتور توربوشارژ با حجم 1997 سی‌سی است که توان تولید حداکثر قدرت 171 اسب بخار را دارد. این شاسی‌بلند در مدت 11 ثانیه صفر تا صد را طی می‌کند و میزان مصرف بنزین آن در صد کیلومتر 7.7 لیتر است که باعث شده این خودرو بتواند استاندارد آلایندگی یورو5 را دریافت کند.

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان نقاط قوت جک S5 را قدرت بالای پیشرانه،‌ طراحی ظاهری جذاب و کابین جادار و پرامکانات آن در نظر گرفت که در مقابل نقاط ضعفی مانند کیفیت پایین متریال استفاده‌شده برای کابین و استفاده از تسمه‌تایم به‌جای زنجیرتایم قرار گرفته‌اند.

چری تیگو 5

مدیران‌خودرو در سال 1394 اولین خودرو از کمپانی چری به نام تیگو 5 را وارد بازار ایران کرد. این محصول در بین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران رقیب مستقیم جک S5 و هایما S7 در نظر گرفته می‌شود.

پیشرانه خطی ۴ سیلندر تیگو 5 قدرت خروجی 139 اسب بخار تولید می‌کند که برای انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو از یک گیربکس شش‌سرعته CVT استفاده شده است. تیگو 5 سرعت صفر تا صد را در 13 ثانیه طی می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن 9 لیتر به‌ازای صد کیلومتر است.

فضای جادار کابین در کنار امکانات رفاهی و ایمنی، به‌عنوان نکات مثبت تیگو 5 در نظر گرفته می‌شوند که در برابر نقاط ضعفی مانند شتاب و کشش ضعیف، سواری خشن و صندوق‌عقب کوچک قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم پرطرفدارترین ماشین های شاسی بلند موجود در ایران را بررسی کنیم. همان‌طورکه می‌دانید ماشین های شاسی بلند خارجی موجود در کشور دارای تنوع بسیار بیشتری هستند که برای بررسی هرچند کوتاه همه آن‌ها شاید حتی نیاز به نوشتن یک کتاب باشد.

منبع: ماشین های شاسی بلند ایران

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 276
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 21
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 206
  • بازدید سال : 432
  • بازدید کلی : 31358
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی