loading...

گردشگری و بومگردی

بازدید : 169
شنبه 27 دی 1399 زمان : 14:35

معرفی پارک های جنگلی تهران

یکی از لذت‌های آخر هفته‌ بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها، رفتن به بوستان و پارک‌های جنگلی در نقاط مختلف این شهر است. برای فرار از هوای دودی تهران، بهترین گزینه، پناه بردن به دل دارودرخت و طبیعت است که اکسیژن را به همشهری‌های خود هدیه می‌کند. پارک های جنگلی تهران پاتوق جذاب اهالی شهر است و گشت‌زنی در آن‌ها از تفریحات پرطرفدار تهرانی‌ها محسوب می‌شود. اگر ساکن تهران نیستید و قصد سفر به این شهر را دارید، به شما پیشنهاد میکنیم برای رزرو و اجاره اقامتگاه در تهران به سایت چتراتا مراجعه نمایید.

با چتراتا همراه باشید تا به معرفی این پارک های جنگلی بپردازیم.

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر با مساحت ۱۴۵۰ هکتاری،علاوه بر طبیعت زیبا و امکان طیبعت گردی ، امکانات تفریحی دیگری نظیر پیست اسکیت، پیست دوچرخه سواری و نیز مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در این پارک طراحی شده و در اختیار مراجعان قرار دارد. همچنین وجود تعدادی غرفه فروش مواد خوراکی و آشامیدنی، غرفه های اجاره دوچرخه، آلاچیق، منقل های پیش ساخته و نیز دستشویی عمومی اسباب آسایش هرچه بیشتر مراجعان را فراهم کرده است.

آدرس: وارد آزادراه تهران-کرج شوید. این پارک در در حاشیه جنوبی بزرگراه واقع شده است. همچنین خط پنج متروی تهران (خط تهران – کرج) و دو ایستگاه ایران خودرو و چیتگر نیز شما را پارک می‌رسانند.

پارک جنگلی لویزان

این مورد از جنگل های اطراف تهران ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد و می توان آن را بزرگ ترین فضای سبز در نزدیکی تهران نامید. پارک جنگلی لویزان تهران اوایل دهه ۱۳۴۰ به صورت مصنوعی به وجود آمد، تا از پیشرفت بافت شهری تهران جلوگیری کند. مکانی مناسب برای تفریح همراه با دوستان و خانواده که گردش در آن و مناظر شکل گرفته توسط طبیعت می تواند حسابی مفرخ باشد.

درختان پارک جنگلی لویزان سر به فلک کشیده اند و در روزهای گرم تابستان هوایی خنک تر و نسبتا مطبوع دارد. در پارک امکانات مناسب برای برپایی پیکنیک و رستوران، مسجد، سفره خانه، هتل و … ساخته شده است. بنابر این سعی کنید از آتش را فقط در منقل روشن کنید.

تماشای پارک در شب هم لطف خاصی دارد چرا که چشم انداز زیبایی از شهر تهران در مقابلتان قابل مشاهده است. پارک جنگلی لویزان درحدود ۱۳ کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب به ده لویزان محدود می شود.

دقت داشته باشید که پارک دارای درهای ورود خروج زیادی است که در حال حاضر دو در قابل استفاده هستند. در اصلی از سمت بزرگراه هنگام بالای اتوبان همت و پایین اتوبان بابایی است و به بالای پارک می رسد. در دیگر نیز از سمت ده لویزان است. هر دو مسیر به یک منطقه منتهی می شوند.

پارک جنگلی وردآورد

شاید تابحال نام پارک جنگلی وردآورد را کمتر شنیده باشید؛ اما دومین پارک بزرگ تهران همین وردآورد است. این پارک جنگلی در کنار کوه های وردآورد و آزادراه شماره ۲ تهران قرار دارد.

پارک جنگلی وردآورد در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد و وسعتی نزدیک به ۱۱ هزار متر مربع دارد. متاسفانه در سال های اخیر با افزایش ارزش زمین های این نواحی و ساخت و سازهای درحال اجرا، جنگل وردآورد در معرض تخریب قرار گرفته است و بخش هایی از آن آسیب دیده است.

پارک جنگلی کوهسار تهران

پارک جنگلی کوهسار با مساحت ۱۱۰۰ هکتار در دامنه رشته‌کوه البرز و در شمال‌ غربی شهر تهران واقع شده است. بوستان جنگلی کوهسار در شمال‌ باختر محله شهران و شمال محله کن که جزء منطقه ۵ شهرداری تهران است، قرار دارد که از رودخانه کن در غرب شروع شده و تا رودخانه فرحزاد در شرق ادامه می یابد.

حد شمالی محدوده را ارتفاعات توچال و حد جنوبی آن را بلوار حصارک تشکیل می دهد. در وسط محدوده نیز رودخانه حصارک قرار گرفته است.

آدرس: راه دسترسی به پارک از طریق اتومبیل شخصی راحت‌تر است. برای رسیدن به این پارک از طریق انتهای بزرگراه آبشناسان به سمت غرب حرکت کنید. سپس مسیر خود را به سمت بلوار کوهسار تغییر دهید. در ابتدای جاده سولقان پارک جنگلی منتظر شماست.

پارک لویزان نگین شمیرانات

از بین معروف ترین پارک های جنگلی تهران می توان به پارک زیبای لویزان اشاره کرد که مقصد بسیاری از شهروندان تهرانی جهت گردش آخر هفته می باشد.

پارک لویزان که در بخش شمیرانات تهران قرار دارد از پوشش گیاهی متنوع برخوردار است. درختان سر به فلک کشیده چنار، سرو، بلوط و اقاقیا زیبایی این پارک را چند برابر می کند.

وقتی که در پارک زیبای لویزان قدم می زنید می توانید نمای زیبایی از شهر تهران را در زیر پای خود مشاهده کنید. دیدن شهر تهران از لویزان مخصوصا شب هنگام خالی از لطف نیست.

از دیدنی های واقع در قسمت شرقی پارک لویزان می توان به باغ پرندگان اشاره کرد. با سر زدن به باغ پرندگان پارک لویزان گونه های مختلف پرندگان را مشاهده نمود.

برای سر زدن به این پارک زیبا می توانید پس از طی کردن بزرگراه امام علی و خروجی شهید زین الدین وارد خروجی شیان شوید. تابلوهای راهنمای موجود شما را به سمت پارک لویزان هدایت می کنند.

پارک جنگلی پردیسان

یکی دیگر از پارک‌های خوش‌آب‌وهوای پایتخت، پارک جنگلی پردیسان است که در محدوده‌ شمال غربی تهران جا خوش کرده است و با فضای سبز و آرامش‌بخش خود، لحظات دل‌چسبی را برای گردشگران رقم می‌زند.

اگر هوس کرده‌اید در پارک بدون دخانیات قدم بزنید و از هوای پاک آن لذت ببرید، باید در بزرگراه همت به سمت شرق حرکت کنید تا بعد از بزرگراه یادگار امام به مقصد برسید. این پارک در منطقه‌ی 2 تهران، پاتوق جذابی برای دوچرخه‌سوارها محسوب می‌شود و خیلی از روزهای سال آسمان آن بادبادک‌های رنگارنگ بسیاری را به خود می‌بیند. اگر طرفدار موزه‌گردی هستید، در پردیسان دو موزه آب و تنوع زیستی وجود دارد که سرگرم‌تان می‌کند.

پارک جنگلی طالقانی

رفت‌وآمد به پارک طالقانی بعد از ساخته شدن پارک محبوب آب و آتش رونق خوبی گرفت و بعد از احداث پل زیبای طبیعت، محبوبیت و شهرت طالقانی افزون‌تر از قبل شد.

گذر از پل و رفت‌وآمد بین دو منطقه‌ی سبز و دیدنی تهران، یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگری پایتخت است. این پارک جنگلی در محدوده‌ی تپه‌های عباس آباد واقع شده و دورنمای زیبایی به تهران دارد.

وجود پل طبیعت بین طالقانی و آب و آتش، یکی از تمایزهای این بوستان با سایر پارک های جنگلی تهران است. گردشگران آب و آتش با عبور از پل خوش‌طرح طبیعت خود را به پارک طالقانی می‌رسانند و از طبیعت‌گردی جنگلی در پایتخت لذت می‌برند. این پارک جنگلی در بزرگراه حقانی بعد از بزرگراه مدرس واقع شده است.

پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان از جمله گردشگاه ها و تفرجگاه های جنگلی محدوده شرقی تهران به شمار می رود که در مجاورت بوستان لویزان و در محدوده شهرداری منطقه چهار قرار دارد.

پارک جنگلی شیان فضای مناسبی برای تفریح برای خانواده‌ها می‌باشد.

آدرس: از سمت اتوبان امام علی و بزرگراه هنگام می‌توانید به این پارک دسترسی پیدا کنید. اگر بخواهید بدون ماشین شخصی به این پارک جنگلی بروید، می‌توانید از میدان رسالت تاکسی گرفته یا با اتوبوس‌های شهید محلاتی از متروی علم و صنعت به شیان برسید.

پارک ملی سرخه حصار

سرخه حصار را می توان از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده در جهان دانست که در زمان قاجار و از همان اوایل که تهران پایتخت ایران شد تبدل به محلی برای تفریح پایتخت نشینان شد. سرخه حصار نیز جزو جنگل های اطراف تهران است که نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارد و راه دسترسی نزدیک به شهر باعث شده تا امکانات رفاهی کاملی در مجموعه احداث شود.

این پارک یکی از شکارگاه‌ های قدیمی ایران است که حدود دویست سال پیش به پارک تبدیل شده است.

منابع آب کافی، پناهگاه زیاد، و پوشش گیاهی متناسب با نیاز گونه ‌ها، زیستگاه مناسبی در دو پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود فراهم کرده است و حیواناتی همچون کل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی،گورکن، تشی و خرگوش در آن زندگی می ‌کنند.

راه‌های ارتباطی این ناحیه عبارتند از جاده خجیر که از دو راهی زرشکی منشعب می‌شود و تا خجیر ۱۴ کیلومتر است. راه دیگر جاده قصر فیروزه است.

پارک ملی خجیر

خجیر در نزدیکی دیگر منطقه ارزشمند طبیعی اطراف تهران یعنی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد. با توجه به این همسایگی، خصوصیات طبیعی دو منطقه از جمله نوع جانوران و گیاهان شبیه به هم است، اما خجیر با توجه به فاصله بیشتری که از تهران دارد، دست‌ نخورده‌ تر و سالم‌ تر مانده‌ است.

مساحت این مورد از جنگل های اطراف تهران ۱۰ هزار هکتار است و سال ۱۳۶۱ عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. نزدیک به ۲۰۰ سال پیش از آن برای شکارگاه سلطنتی استفاده می شد و پس از آن اولین منطقه در کشور بود که شکار در آن ممنوع شد.

رودخانه جاجرود پس از پشت سر گذاشتن سد لتیان وارد پارک می شود. برای بازدید از این منطقه باید از اوایل تیر ماه تا اوایل آبان ماه بروید که زادآوری و تولید مثل حیات وحش دچار مشکلی نشود.

دقت کنید که در این منطقه شقایق وحشی زیادی می روید که متاسفانه چیدنشان توسط گردشگران موجب کاهش شدید آن ها شده است. مهم ‌ترین مسیر دسترسی به خجیر از طریق جاده پاسداران به پارچین است. بخشی از جاده تهران به دماوند در نزدیکی منطقه صنعتی کمرد هم از حاشیه شمالی خجیر می ‌گذرد.

پارک جنگلی تلو

تلو یکی از پارک های جنگلی تهران است که در محدوده‌ی شمال شرقی شهر واقع شده و مسیر دسترسی آن از طریق بزرگراه شهید بابایی است. پارک جنگلی تلو با نام غزال هم شناخته می‌شود و وسعت چشمگیری در بین بوستان‌های تهران دارد. می‌توانید در آلاچیق‌های زیبای آن یک گردش دسته‌جمعی را تجربه کنید و از بودن در طبیعت سبز پایتخت لذت ببرید. در مجموعه‌ی پارک تلو امکانات ورزشی و تفریحی خوبی برای سرگرمی وجود دارد.

پارک جنگلی توسکا

یکی دیگر از پارک های جنگلی تهران پارک توسکا است که در منطقه‌ی جنوبی پایتخت واقع شده است. تنوع گیاهی مطلوبی همچون صنوبر، کاج، چنار و… این پارک را زیبا کرده و سرزمین سبز و زیبایی برای گردش و تفریح تهرانی‌ها و مسافران این شهر پدید آورده است.

برای رفتن به این بوستان زیبا باید وارد بزرگراه آزادگان تهران شوید. این پارک در تقاطع بلوار شهرزاد و خیابان صالحی واقع شده است.

تهران‌گردی از تفریحات مطلوب روزهای تعطیل بهاری است و خلوتی شهر به‌واسطه‌ی تعطیلات نوروز، فرصت خوبی است تا به سراغ دیدنی‌های زیبای تهران بروید و از طبیعت این پایتخت تاریخی در روزهایی که دود و آلودگی فرصت کمتری برای ابراز دارند، لذت ببرید.

منبع : مجله چتراتا

معرفی پارک های جنگلی تهران

یکی از لذت‌های آخر هفته‌ بسیاری از پایتخت‌نشین‌ها، رفتن به بوستان و پارک‌های جنگلی در نقاط مختلف این شهر است. برای فرار از هوای دودی تهران، بهترین گزینه، پناه بردن به دل دارودرخت و طبیعت است که اکسیژن را به همشهری‌های خود هدیه می‌کند. پارک های جنگلی تهران پاتوق جذاب اهالی شهر است و گشت‌زنی در آن‌ها از تفریحات پرطرفدار تهرانی‌ها محسوب می‌شود. اگر ساکن تهران نیستید و قصد سفر به این شهر را دارید، به شما پیشنهاد میکنیم برای رزرو و اجاره اقامتگاه در تهران به سایت چتراتا مراجعه نمایید.

با چتراتا همراه باشید تا به معرفی این پارک های جنگلی بپردازیم.

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر با مساحت ۱۴۵۰ هکتاری،علاوه بر طبیعت زیبا و امکان طیبعت گردی ، امکانات تفریحی دیگری نظیر پیست اسکیت، پیست دوچرخه سواری و نیز مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در این پارک طراحی شده و در اختیار مراجعان قرار دارد. همچنین وجود تعدادی غرفه فروش مواد خوراکی و آشامیدنی، غرفه های اجاره دوچرخه، آلاچیق، منقل های پیش ساخته و نیز دستشویی عمومی اسباب آسایش هرچه بیشتر مراجعان را فراهم کرده است.

آدرس: وارد آزادراه تهران-کرج شوید. این پارک در در حاشیه جنوبی بزرگراه واقع شده است. همچنین خط پنج متروی تهران (خط تهران – کرج) و دو ایستگاه ایران خودرو و چیتگر نیز شما را پارک می‌رسانند.

پارک جنگلی لویزان

این مورد از جنگل های اطراف تهران ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد و می توان آن را بزرگ ترین فضای سبز در نزدیکی تهران نامید. پارک جنگلی لویزان تهران اوایل دهه ۱۳۴۰ به صورت مصنوعی به وجود آمد، تا از پیشرفت بافت شهری تهران جلوگیری کند. مکانی مناسب برای تفریح همراه با دوستان و خانواده که گردش در آن و مناظر شکل گرفته توسط طبیعت می تواند حسابی مفرخ باشد.

درختان پارک جنگلی لویزان سر به فلک کشیده اند و در روزهای گرم تابستان هوایی خنک تر و نسبتا مطبوع دارد. در پارک امکانات مناسب برای برپایی پیکنیک و رستوران، مسجد، سفره خانه، هتل و … ساخته شده است. بنابر این سعی کنید از آتش را فقط در منقل روشن کنید.

تماشای پارک در شب هم لطف خاصی دارد چرا که چشم انداز زیبایی از شهر تهران در مقابلتان قابل مشاهده است. پارک جنگلی لویزان درحدود ۱۳ کیلومتری مرکز شهر تهران قرار دارد و از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب به ده لویزان محدود می شود.

دقت داشته باشید که پارک دارای درهای ورود خروج زیادی است که در حال حاضر دو در قابل استفاده هستند. در اصلی از سمت بزرگراه هنگام بالای اتوبان همت و پایین اتوبان بابایی است و به بالای پارک می رسد. در دیگر نیز از سمت ده لویزان است. هر دو مسیر به یک منطقه منتهی می شوند.

پارک جنگلی وردآورد

شاید تابحال نام پارک جنگلی وردآورد را کمتر شنیده باشید؛ اما دومین پارک بزرگ تهران همین وردآورد است. این پارک جنگلی در کنار کوه های وردآورد و آزادراه شماره ۲ تهران قرار دارد.

پارک جنگلی وردآورد در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد و وسعتی نزدیک به ۱۱ هزار متر مربع دارد. متاسفانه در سال های اخیر با افزایش ارزش زمین های این نواحی و ساخت و سازهای درحال اجرا، جنگل وردآورد در معرض تخریب قرار گرفته است و بخش هایی از آن آسیب دیده است.

پارک جنگلی کوهسار تهران

پارک جنگلی کوهسار با مساحت ۱۱۰۰ هکتار در دامنه رشته‌کوه البرز و در شمال‌ غربی شهر تهران واقع شده است. بوستان جنگلی کوهسار در شمال‌ باختر محله شهران و شمال محله کن که جزء منطقه ۵ شهرداری تهران است، قرار دارد که از رودخانه کن در غرب شروع شده و تا رودخانه فرحزاد در شرق ادامه می یابد.

حد شمالی محدوده را ارتفاعات توچال و حد جنوبی آن را بلوار حصارک تشکیل می دهد. در وسط محدوده نیز رودخانه حصارک قرار گرفته است.

آدرس: راه دسترسی به پارک از طریق اتومبیل شخصی راحت‌تر است. برای رسیدن به این پارک از طریق انتهای بزرگراه آبشناسان به سمت غرب حرکت کنید. سپس مسیر خود را به سمت بلوار کوهسار تغییر دهید. در ابتدای جاده سولقان پارک جنگلی منتظر شماست.

پارک لویزان نگین شمیرانات

از بین معروف ترین پارک های جنگلی تهران می توان به پارک زیبای لویزان اشاره کرد که مقصد بسیاری از شهروندان تهرانی جهت گردش آخر هفته می باشد.

پارک لویزان که در بخش شمیرانات تهران قرار دارد از پوشش گیاهی متنوع برخوردار است. درختان سر به فلک کشیده چنار، سرو، بلوط و اقاقیا زیبایی این پارک را چند برابر می کند.

وقتی که در پارک زیبای لویزان قدم می زنید می توانید نمای زیبایی از شهر تهران را در زیر پای خود مشاهده کنید. دیدن شهر تهران از لویزان مخصوصا شب هنگام خالی از لطف نیست.

از دیدنی های واقع در قسمت شرقی پارک لویزان می توان به باغ پرندگان اشاره کرد. با سر زدن به باغ پرندگان پارک لویزان گونه های مختلف پرندگان را مشاهده نمود.

برای سر زدن به این پارک زیبا می توانید پس از طی کردن بزرگراه امام علی و خروجی شهید زین الدین وارد خروجی شیان شوید. تابلوهای راهنمای موجود شما را به سمت پارک لویزان هدایت می کنند.

پارک جنگلی پردیسان

یکی دیگر از پارک‌های خوش‌آب‌وهوای پایتخت، پارک جنگلی پردیسان است که در محدوده‌ شمال غربی تهران جا خوش کرده است و با فضای سبز و آرامش‌بخش خود، لحظات دل‌چسبی را برای گردشگران رقم می‌زند.

اگر هوس کرده‌اید در پارک بدون دخانیات قدم بزنید و از هوای پاک آن لذت ببرید، باید در بزرگراه همت به سمت شرق حرکت کنید تا بعد از بزرگراه یادگار امام به مقصد برسید. این پارک در منطقه‌ی 2 تهران، پاتوق جذابی برای دوچرخه‌سوارها محسوب می‌شود و خیلی از روزهای سال آسمان آن بادبادک‌های رنگارنگ بسیاری را به خود می‌بیند. اگر طرفدار موزه‌گردی هستید، در پردیسان دو موزه آب و تنوع زیستی وجود دارد که سرگرم‌تان می‌کند.

پارک جنگلی طالقانی

رفت‌وآمد به پارک طالقانی بعد از ساخته شدن پارک محبوب آب و آتش رونق خوبی گرفت و بعد از احداث پل زیبای طبیعت، محبوبیت و شهرت طالقانی افزون‌تر از قبل شد.

گذر از پل و رفت‌وآمد بین دو منطقه‌ی سبز و دیدنی تهران، یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگری پایتخت است. این پارک جنگلی در محدوده‌ی تپه‌های عباس آباد واقع شده و دورنمای زیبایی به تهران دارد.

وجود پل طبیعت بین طالقانی و آب و آتش، یکی از تمایزهای این بوستان با سایر پارک های جنگلی تهران است. گردشگران آب و آتش با عبور از پل خوش‌طرح طبیعت خود را به پارک طالقانی می‌رسانند و از طبیعت‌گردی جنگلی در پایتخت لذت می‌برند. این پارک جنگلی در بزرگراه حقانی بعد از بزرگراه مدرس واقع شده است.

پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان از جمله گردشگاه ها و تفرجگاه های جنگلی محدوده شرقی تهران به شمار می رود که در مجاورت بوستان لویزان و در محدوده شهرداری منطقه چهار قرار دارد.

پارک جنگلی شیان فضای مناسبی برای تفریح برای خانواده‌ها می‌باشد.

آدرس: از سمت اتوبان امام علی و بزرگراه هنگام می‌توانید به این پارک دسترسی پیدا کنید. اگر بخواهید بدون ماشین شخصی به این پارک جنگلی بروید، می‌توانید از میدان رسالت تاکسی گرفته یا با اتوبوس‌های شهید محلاتی از متروی علم و صنعت به شیان برسید.

پارک ملی سرخه حصار

سرخه حصار را می توان از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده در جهان دانست که در زمان قاجار و از همان اوایل که تهران پایتخت ایران شد تبدل به محلی برای تفریح پایتخت نشینان شد. سرخه حصار نیز جزو جنگل های اطراف تهران است که نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران دارد و راه دسترسی نزدیک به شهر باعث شده تا امکانات رفاهی کاملی در مجموعه احداث شود.

این پارک یکی از شکارگاه‌ های قدیمی ایران است که حدود دویست سال پیش به پارک تبدیل شده است.

منابع آب کافی، پناهگاه زیاد، و پوشش گیاهی متناسب با نیاز گونه ‌ها، زیستگاه مناسبی در دو پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود فراهم کرده است و حیواناتی همچون کل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی،گورکن، تشی و خرگوش در آن زندگی می ‌کنند.

راه‌های ارتباطی این ناحیه عبارتند از جاده خجیر که از دو راهی زرشکی منشعب می‌شود و تا خجیر ۱۴ کیلومتر است. راه دیگر جاده قصر فیروزه است.

پارک ملی خجیر

خجیر در نزدیکی دیگر منطقه ارزشمند طبیعی اطراف تهران یعنی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد. با توجه به این همسایگی، خصوصیات طبیعی دو منطقه از جمله نوع جانوران و گیاهان شبیه به هم است، اما خجیر با توجه به فاصله بیشتری که از تهران دارد، دست‌ نخورده‌ تر و سالم‌ تر مانده‌ است.

مساحت این مورد از جنگل های اطراف تهران ۱۰ هزار هکتار است و سال ۱۳۶۱ عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. نزدیک به ۲۰۰ سال پیش از آن برای شکارگاه سلطنتی استفاده می شد و پس از آن اولین منطقه در کشور بود که شکار در آن ممنوع شد.

رودخانه جاجرود پس از پشت سر گذاشتن سد لتیان وارد پارک می شود. برای بازدید از این منطقه باید از اوایل تیر ماه تا اوایل آبان ماه بروید که زادآوری و تولید مثل حیات وحش دچار مشکلی نشود.

دقت کنید که در این منطقه شقایق وحشی زیادی می روید که متاسفانه چیدنشان توسط گردشگران موجب کاهش شدید آن ها شده است. مهم ‌ترین مسیر دسترسی به خجیر از طریق جاده پاسداران به پارچین است. بخشی از جاده تهران به دماوند در نزدیکی منطقه صنعتی کمرد هم از حاشیه شمالی خجیر می ‌گذرد.

پارک جنگلی تلو

تلو یکی از پارک های جنگلی تهران است که در محدوده‌ی شمال شرقی شهر واقع شده و مسیر دسترسی آن از طریق بزرگراه شهید بابایی است. پارک جنگلی تلو با نام غزال هم شناخته می‌شود و وسعت چشمگیری در بین بوستان‌های تهران دارد. می‌توانید در آلاچیق‌های زیبای آن یک گردش دسته‌جمعی را تجربه کنید و از بودن در طبیعت سبز پایتخت لذت ببرید. در مجموعه‌ی پارک تلو امکانات ورزشی و تفریحی خوبی برای سرگرمی وجود دارد.

پارک جنگلی توسکا

یکی دیگر از پارک های جنگلی تهران پارک توسکا است که در منطقه‌ی جنوبی پایتخت واقع شده است. تنوع گیاهی مطلوبی همچون صنوبر، کاج، چنار و… این پارک را زیبا کرده و سرزمین سبز و زیبایی برای گردش و تفریح تهرانی‌ها و مسافران این شهر پدید آورده است.

برای رفتن به این بوستان زیبا باید وارد بزرگراه آزادگان تهران شوید. این پارک در تقاطع بلوار شهرزاد و خیابان صالحی واقع شده است.

تهران‌گردی از تفریحات مطلوب روزهای تعطیل بهاری است و خلوتی شهر به‌واسطه‌ی تعطیلات نوروز، فرصت خوبی است تا به سراغ دیدنی‌های زیبای تهران بروید و از طبیعت این پایتخت تاریخی در روزهایی که دود و آلودگی فرصت کمتری برای ابراز دارند، لذت ببرید.

منبع : مجله چتراتا

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 276
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 41
  • بازدید ماه : 176
  • بازدید سال : 402
  • بازدید کلی : 31328
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی